Prăvălia cu Licori, un concept la intersecția pasiunii cu businessul

Prăvălia cu Licori, un concept Liquor&Tabacco Store cu capital pur românesc, pune accent pe tabieturile unui consumator informat. Deschisă inițial cu gândul la potențialii clienți din Centrul Istoric al Capitalei, mulți dintre ei turiști, Prăvălia cu Licori a ajuns acum la cinci locații la nivelul Bucureștiului, cărora li se adaugă și patru Tutungerii by Prăvălia cu Licori. Per total, un business care, potrivit estimărilor,  în 2021 va bifa o cifră de afaceri de trei milioane de euro.

Istoria Prăvăliei cu Licori a început în 2015 și, încă din descrierea businessului, afli că a luat naștere între prieteni. „Plecând de la ideea Centrului Vechi care a fost un centru important al negustorilor și ajungând la vremurile actuale când a devenit principalul pol al distracției din București, ne-am gândit să pornim o afacere păstrând aerul «La Belle Epoque» închistat într-o prăvălie cochetă, unde băuturi fine și savuroase, adevărate licori, își așteaptă mușteriii” este, pe scurt, descrierea conceptului de magazin. Andi Bodan, proprietarul businessului, a pus în joc toată experiența acumulată de el în domeniul băuturilor. A lucrat la o firmă de distribuție de băuturi spirtoase ca agent de vânzări și ulterior a lucrat pentru Vitis Metamorfosis, producător de vinuri din Dealu Mare, unde se ocupa de divizia de HoReCa. Cunoștea industria, înțelegea cererea venită dinspre consumatorii informați și a decis să își asume riscul de a deschide un magazin cu băuturi premium. Deși pare rețeta sigură pentru un business de succes, în realitate nu a fost atât de simplu.

„Dacă ar fi să fac un rezumat rapid, v-aș spune că am început în 2015 cu un magazin mai mic în Centrul Istoric, unde aveam o gamă mai mare de băuturi spirtoase, mai puțin vinuri și tutun cum avem acum. La doi ani distanță am deschis încă o locație, pe Calea Victoriei, dar nu a fost o alegere inspirată. După trei luni am renunțat la idee. Nu era nici momentul, nici locul foarte bine ales. Era aproape de Piața Amzei, o zonă fără locuri de parcare. Ulterior, am vrut să depășim granițele Bucureștiului și am deschis un magazin în Piața Sfatului din Brașov. A funcționat numai un an, nu performa pe cum ne-am fi dorit noi, depindea foarte mult de turiști. Însă nu același tip de turiști ca în București care devin tot mai activi după ora 23. La Brașov, după această oră nu mai există activitate”, sumarizează Andi Bodan.

De altfel, pentru Prăvălia cu Licori turiștii au reprezentat piața de desfacere. 70% dintre clienții din Centrul Vechi din București sunt turiști, iar ei au altă cultură de consum când vine vorba de băuturi. Așa se explică faptul că, din cele nouă locații deschise sub umbrela Prăvălia cu Licori, patru sunt în Centrul Vechi. Există însă și o locație care nu vizează turiștii, ci strict consumatorii români și, în special, angajații marilor corporații din zona Pieței Victoriei.

Prăvălia cu Licori Titulescu, o locație pentru cunoscători

Locația de pe șoseaua Nicolae Titulescu, cea de-a treia din rețeaua Prăvălia cu Licori, a fost deschisă în urmă cu doi ani, în urma preluării unui magazin specializat pe produse din tutun, cu foarte puține tipuri de băuturi listate. Noii proprietari au mărit gama de băuturi spirtoase și au listat inclusiv vinuri. Magazinul are 40 de metri pătrați, al doilea din rețea ca suprafață, iar conceptul a fost dezvoltat cu ajutorul unui designer. Investiția, cu preluare și amenajare, s-a ridicat la aproximativ 11.000 de euro. 90% din investiție a fost amortizată după primul an de funcționare.

„Avem în jur de 130 de sortimente unice dacă ne referim la băuturile spirtoase, incluzând și miniaturile. Dacă adăugăm vinurile, șampania și spumantul, sunt încă aproximativ 100 de etichete, plus zona de tutun și tabac. A crescut foarte mult această zonă în ultimii ani, pe măsură ce au tot crescut prețurile pentru țigaretele convenționale”, explică Andi Bodan. El completează că, deși inițial se așteptau să vândă mai mult băuturile mai ieftine, nu a fost așa. „Noi avem sortimente diferite, avem branduri de rom foarte căutate. Și acesta este un trend identificat de noi. A crescut consumul de rom, dacă acum 5 - 6 ani spuneai că bei rom, lumea credea că bei o băutură spirtoasă de calitate inferioară. Acum lumea a început să înțeleagă că sunt romuri învechite care costă 200 - 300 de lei. Treptat, consumatorul român a început să cunoască mai mult această piață”, spune proprietarul Prăvăliei cu Licori. De altfel, dacă ar trebui să facă un top al celor mai căutate produse, sortimentele de rom sunt pe primul loc, urmate de gin. Cel mai căutat este romul Don Papa, costă în jur de 200 de lei, este un rom aromat și se vinde foarte bine în locația din șoseaua Titulescu. Cele două segmente au crescut foarte mult în ultimii ani și, spune Andi Bodan, au depășit segmentul de whisky. Dacă în urmă cu doi ani, dintre băuturile spirtoase, 60 - 70% era whisky, acum procentul nu mai sare de 30%. În privința vinurilor, la raft sunt prezenți atât producătorii români, cât și vinurile de import. „Noi, ca magazin specializat pe băuturi, nu căutăm doar etichetele cunoscute, căutăm și noutăți, vinuri mai puțin cunoscute, dar care au un raport calitate-preț foarte bun. Avem clienți care acceptă recomandările noastre și descoperă așa vinuri noi”, completează Andi Bodan.

În cazul locației din zona Pieței Victoriei, ajung zilnic 130-140 de clienți, însă nu toate achizițiile vizează băuturile, multe sunt și pe zona de tabac. Drept urmare, o medie a bonului este de până la 50 de lei, tocmai din cauza țigaretelor și a accesoriilor pentru fumat. În perioada sărbătorilor, vânzările cresc considerabil, dar sunt și perioade ca luna august, lună de concedii, în care lumea e plecată. Pentru Prăvălia cu Licori, luna august reprezintă în general cam 60% din vânzările unei luni normale. La fel se întâmplă și în lunile ianuarie și februarie. În privința plăților, tranzacțiile cu cardul reprezintă aproximativ 60% și 40% cash, lucru care spune multe lucruri despre profilul clientului.

Soluții în fața pandemiei

„Noi ne așteptam ca 2020 să fie cel mai bun an al nostru, dat fiind faptul că activitatea era concentrată în proporție de 90% în Centrul Istoric și, odată cu Campionatul European, Centrul Istoric avea să genereze vânzări bune. În martie am închis timp de două luni în centru, iar aici, în Titulescu, doar o lună. A fost alegerea noastră”, spune proprietarul Prăvăliei. Au luat însă decizii importante pentru a ține pierderile sub control. „Anul acesta, în februarie, ne-am hotărât să mai deschidem un magazin la Piața Rahova, se numește Tutungerie by Prăvălia cu Licori. Apoi am deschis unul în zona Lizeanu, în august, luna aceasta am deschis în Bragadiru și Berceni sub același brand. În aceste locații avem preponderent produse din tutun și accesorii, partea de băuturi reprezintă 35 - 40% din sortimentație. Avem produse mai comune pentru cartiere și facem această mișcare spre cartiere și periferii din moment ce activitatea în centrul orașului a scăzut foarte mult din cauza pandemiei,” explică Andi.

La jumătatea anului, proprietarii businessului au făcut un bilanț și, deși la acea dată aveau doar un magazin nou deschis, înregistrau o scădere a cifrei de afaceri de 10%. În lipsa magazinului nou, scăderea mergea spre 25 - 30%. „Dacă ne referim la magazinele din Centrul Vechi, scăderea va fi mult mai mare până la finalul acestui an, dar încercăm că compensăm cu cele noi deschise și să limităm pierderile”, spune proprietarul Prăvălia cu Licori.

În 2019, cifra de afaceri s-a ridicat la aproximativ 1,9 milioane de euro, iar estimările pentru acest an luau în calcul un avans de încă un milion de euro. Din cauza pandemiei însă, țintele nu mai sunt atinse, din contră. „În acest moment sper să nu înregistrăm o pierdere mare. Anul viitor, dacă lucrurile revin la normal și putem să funcționăm la capacitate maximă, mai mult ca sigur atingem 3 milioane de euro cifră de afaceri”, concluzionează Andi Bodan.

Strategia Coca-Cola HBC România în noua normalitate din piața răcoritoarelor
Strategia Coca-Cola HBC România în noua normalitate din piața răcoritoarelor
După doi ani care au pus o presiune uriașă asupra businessului și au determinat o creștere masivă a prețurilor, Coca-Cola HBC România nu...
Băuturile spirtoase, o categorie prinsă între creșterea costurilor de producție și limitarea bugetelor consumatorilor
Băuturile spirtoase, o categorie prinsă între creșterea costurilor de producție și limitarea bugetelor consumatorilor
Incertitudine și adaptare – așa descriu producătorii și importatorii de băuturi spirtoase anul 2022, unul marcat de scumpirea materiilor...
Remodelarea, cartea câștigătoare pentru Sergiana în retail
Remodelarea, cartea câștigătoare pentru Sergiana în retail
După încă un an de încercare pentru retailul independent, Sergiana, una dintre cele mai longevive rețele românești de retail, mizează pe o...
Prăvălia Penciu, mixul dintre inspirația franțuzească și autenticul românesc
Prăvălia Penciu, mixul dintre inspirația franțuzească și autenticul românesc
„Se spune că în crize se nasc afacerile de succes”, declară fondatorii Prăvăliei Penciu care au decis că, după un an pandemic, este...