Inflația, impact direct în comportamentul de consum al românilor
Într-un context marcat de lipsă de predictibilitate, 58% dintre români consideră că reducerea consumului este cea mai la îndemână soluție pentru a combate dificultățile financiare generate de inflație, arată un studiu realizat de Reveal Marketing Research.
Prognoza pentru rata inflației din România a ajuns la 12.5% pentru finalul anului 2022, în urma ultimelor proiecții ale Băncii Naționale Române. Cu toate acestea, în luna aprilie, rata inflației a atins un nivel record de 13,8% pe teritoriul țării noastre.
Conform celui mai recent studiu Reveal Marketing Research, aproape jumătate dintre români se consideră informați cu privire la fenomenul inflației. Astfel, 42% dintre românii din mediul urban declară că sunt informați sau foarte informați cu privire la fenomenul inflației. Categoriile de persoane care se consideră mai puțin informate despre acest subiect sunt femeile (35%), persoanele sub 35 de ani (34%) și cele cu venituri mici (35%). Mai mult, 72% dintre respondenți consideră că nivelul inflației din România este mai mare decât cel din alte țări.
Alimentele, combustibilul și utilitățile - cele mai afectate de inflație
Creșterile mari ale cheltuielilor necesare satisfacerii nevoilor de bază sunt cele mai resimțite consecințe ale inflației. Astfel, românii intervievați declară că cele mai afectate de scumpiri dintre categoriile de produse sunt alimentele (77%), combustibilul (77%) și utilitățile (electricitate, gaz etc.) - 70%. Acestea se află la o distanță semnificativă de valoare față de următoarea categorie de produse măsurate - materialele de construcții - care a înregistrat un scor de 17%.
Citiți și Calitatea și prețul, decisive în realizarea unei achiziții
Reducerea consumului este considerată a fi cea mai potrivită soluție pentru a face față provocărilor financiare cauzate de inflație. Prin urmare 6 din 10 respondenți consideră că reducerea consumului ar putea rezolva problema inflației, răspuns oferit în proporție semnificativ mai mare de către bărbați (63%), persoane peste 55 de ani (71%) și respondenți cu venituri ridicate (65%).
O altă potențială soluție pentru combaterea efectelor inflației este cererea unei măriri de salariu, 42% dintre românii din mediul urban preferând și această opțiune. În acest context, tinerii între 18-24 de ani sunt cei mai puțin dispuși să își schimbe stilul de viață și să își modifice obiceiurile de consum (53%), aceștia preferând în mai mare măsură cererea unei măriri de salariu (58%).
Mai mult decât atât, un sfert dintre români iau în considerare și emigrarea pentru a face față provocărilor economice aduse de inflație, alternativă menționată în mai mare măsură de persoanele cu venituri mici.
Factori pentru nivelul crescut al inflației
Nemulțumirea și neîncrederea în instituțiile statului iau amploare și îi determină pe 67% dintre respondenți să considere guvernul ca fiind responsabil pentru nivelul inflației din România. Această atitudine ostilă este vizibilă într-o măsură semnificativ mai mare în cazul persoanelor de peste 45 de ani (77%).
Situațiile de conflict sau război sunt considerate, de asemenea, cauze ale nivelului inflației (60%), semnalate într-o măsură mai mare de persoanele cu venituri ridicate (70%).
Următoarele 2 poziții sunt ocupate de pandemie (42%) și de marile corporații (31%), acestea fiind menționate în mai mare măsură de către tinerii între 18 și 24 de ani.
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 20-26.04.2022 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban, utilizatori de Internet. Mărimea eșantionului a fost de 1.005 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development, cu o expertiză în peste 20 de industrii.