Decizii strategice în era consumului inteligent
Calitatea, funcționalitatea, confortul și, nu în ultimul rând, prețul sunt factori care influențează deciziile de cumpărare, potrivit „Top Global Consumer Trends”, publicat de Euromonitor International. Astfel, pentru a lua decizii strategice cu impact pozitiv, fiecare companie din piața bunurilor de larg consum are nevoie de seturi de date care să o ajute să înțeleagă tendințele și să răspundă pe măsura așteptărilor consumatorilor.
Din dorința de a trăi mai sănătos pentru mai mult timp, consumatorii fac tot mai multe schimbări la nivel de comportament. Astfel, aceștia aleg produse care vizează probleme specifice, potrivit datelor Euromonitor International, ceea ce înseamnă că brandurile au aici un teren bun de dezvoltare. Concret, acestea pot investi în inovații și pot veni în fața consumatorilor cu produse care susțin o stare optimă în fiecare etapă a vieții și care abordează preocupări de la schimbări fizice la mentale până la suport nutrițional.
Segmentul produselor de wellness crește constant, iar vânzările globale de vitamine și suplimente ar urma să atingă valoarea de aproape 140 de miliarde de dolari în 2025, potrivit Passport Consumer Health realizat de Euromonitor International. Mai mult, vânzările globale de gustări în funcție de beneficiile pentru sănătate arată că cele pentru articulații, vedere și creier sunt cele trei categorii cu cea mai rapidă creștere între 2024 și 2026. Asta pentru că 52% din consumatorii chestionați au declarat că se așteaptă să fie mai sănătoși în următorii cinci ani față de cum sunt acum.
Totodată, 54% susțin că știu ce vitamine și suplimente să ia pentru obiectivele lor specifice. Nu în ultimul rând, există și o creștere constantă a utilizării dispozitivelor inteligente sau a aplicațiilor care urmăresc condiția fizică. Iar generațiile Millennials și Z au înregistrat cea mai mare rată de adopție – un indiciu că acești tineri consumatori doresc să stabilească din timp o bază solidă pentru bunăstarea lor, îmbătrânirea în condiții bune și optimizarea sănătății fiind priorități de top.
Cumpărături strategice
Dincolo de dorința de a fi sănătoși pe o perioadă cât mai mare de timp, consumatorii nu scapă din vedere valoarea adăugată a achizițiilor pe care le fac. Aceștia cântăresc valoarea achizițiilor în funcție de prioritățile lor – atât în ceea ce privește nevoile actuale, cât și cererile viitoare. Astfel, cumpărăturile strategice au devenit o prioritate, iar companiile ar trebui să răspundă cu soluții care transmit beneficii clare și avantaje tangibile, stimulente utile consumatorilor pentru a rămâne în centrul atenției. Acest lucru se întâmplă din cauza faptului că incertitudinile economice prelungite au creat noi norme de cheltuieli și tot mai mulți consumatori iau în calcul să economisească mai mult (48%).
Datele studiului Euromonitor International arată că 72% din consumatorii chestionați au declarat că au fost îngrijorați în legătură cu scumpirea traiului zilnic pe parcursul acestui an. Chiar și așa, 50% au fost dispuși să cheltuiască mai mult pentru a economisi timp. La polul opus, 44% au declarat că s-au simțit în siguranță din punct de vedere financiar.
Creșterile costului vieții nu sunt singurul motiv pentru care oamenii caută modalități de a economisi sau de a tăia din cheltuieli, așa cum se întâmpla în 2023. Deciziile de cumpărare au devenit strategice, iar reducerea presiunii financiare asupra bugetului personal s-a transformat în obicei de consum. De altfel, majoritatea consumatorilor (57%) declarau la începutul acestui an că au cercetat în detaliu produsele sau serviciile și doar 18% au declarat că vor face adesea achiziții impulsive în 2024, potrivit analizei Voice of Consumer, realizată de Euromonitor International în primele două luni ale acestui an.
Există însă și categorii de produse unde consumatorii sunt mult mai interesați de beneficiile pe termen lung, ceea ce îi face să își îndrepte atenția spre branduri premium, cum se întâmplă în cazul produselor de înfrumusețare și îngrijire personală. În acest caz, vânzările de produse premium au depășit alternativele de bază în toate zonele analizate de Euromonitor în cadrul studiului Passport Beauty & Personal Care. Acest lucru se traduce prin faptul că, la nivel global, consumatorii se concentrează asupra valorii și se așteaptă ca mărcile să ofere stimulente cu impact semnificativ pe termen lung. Iar mărcile care demonstrează o valoare adăugată credibilă au de câștigat din această tendință.
Focus pe portofoliu
Calitatea, funcționalitatea, confortul și prețul sunt toți factori care influențează deciziile de cumpărare. Așa se explică faptul că mărcile proprii din mai multe sectoare de bunuri de consum au înregistrat unele dintre cele mai mari creșteri ale vânzărilor comparativ cu alți jucători din categorie în ultimii ani. Pentru producători, acest lucru se poate traduce prin nevoia unei analize asupra portofoliului în funcție de prioritățile sau cerințele publicului-țintă și o abordare segmentată. Un alt criteriu de care companiile ar putea să țină cont este faptul că aproape jumătate dintre consumatori doresc să se implice alături de mărci pentru a influența inovarea produselor în 2024. Astfel, clienții pot fi implicați în procesul de dezvoltare pentru testare și feedback, iar în acest fel, compania poate răspunde direct nevoilor lor, încurajând în același timp loialitatea față de marcă.
59% din profesioniști au declarat că firma lor intenționează să îmbunătățească portofoliile existente de produse sau servicii pentru a stimula creșterea în următorii cinci ani. În același timp, 53% din profesioniști au declarat că firma lor intenționează să vizeze noi segmente sau ocazii de consum pentru a stimula creșterea în următorii cinci ani, arată datele analizei Voice of the Industry Survey, realizată de Euromonitor International în luna septembrie a acestui an.
Programele de fidelizare sunt o altă cale spre consolidarea bazei de consumatori, dar acestea trebuie să aibă beneficii tangibile. Concret, companiile ar trebui să ofere, spre exemplu, previzualizări exclusive ale lansărilor viitoare sau reduceri pentru evenimente speciale. Totodată, comunicarea eficientă rămâne esențială, deoarece consumatorii trebuie să înțeleagă exact modul în care o ofertă rezolvă o problemă sau le servește intereselor lor. Nu în ultimul rând, companiile ar trebui să țină cont atât de nevoile imediate, cât și de cele pe termen lung ale publicului-țintă pentru a stimula dezvoltarea businessului. Privind spre viitor, 38% din profesioniști au declarat că planurile de inovare ale companiei lor se vor alinia mai mult cu valorile consumatorilor în următorii doi ani.
Impactul sustenabilității
Oamenii continuă să facă alegeri care ar putea avea un impact pozitiv asupra mediului, dar adoptă o mentalitate pragmatică. Alegerea alternativelor durabile a produselor rămâne o decizie conștientă, bazată pe valori personale, dar, în același timp, consumatorii acordă o atenție sporită și beneficiilor primare ale acestor produse durabile. Ceea ce înseamnă că afirmațiile privind „sustenabilitatea” necesită dovezi tangibile.
Mai mult de 60% din consumatori au încercat să aibă un impact pozitiv asupra mediului în 2024 – o cifră care a rămas constantă din 2020. Și aproape două treimi sunt îngrijorați de schimbările climatice, dar, pentru ca intenția să se transforme în acțiune, trecerea la o opțiune durabilă trebuie să fie ușoară. Încrederea în etichetele ecologice nu a scăzut de-a lungul anilor, dar prețul accesibil continuă să fie principalul obstacol în calea deciziilor de cumpărare. În 2024, 52% din consumatori considerau că etichetele ecologice sunt de încredere, dar, cu toate acestea, doar 15% ar plăti mai mult pentru aceste produse alimentare. Aceștia se vor îndrepta către o opțiune sustenabilă – dacă acel produs oferă beneficii similare la un preț accesibil.
Tendința „Eco Logical” se referă astfel la crearea unei trifecte – afirmațiile corecte pe produsele potrivite pentru publicul potrivit. Sustenabilitatea nu mai este doar o cerință de îmbunătățire a mărcii, ci o condiție prealabilă pentru inovare, care devine driver de creștere. Spre exemplu, brandurile de produse de înfrumusețare și de îngrijire personală au depus eforturi semnificative pentru a-și îmbunătăți ofertele în acest domeniu, unde produsele sustenabile au generat vânzări de peste 120 de miliarde de dolari în 2023 – cea mai mare industrie în funcție de vânzări.
Brandurile continuă să aloce sume semnificative pentru inovare tocmai pentru a răspunde așteptărilor consumatorilor și reglementărilor în continuă evoluție. Aproape jumătate dintre profesioniștii chestionați au declarat că firma lor se asigură că toate caracteristicile și inițiativele de sustenabilitate sunt incluse în noile lansări.
Importanța comunicării
Mesajele clare, oneste și cu care consumatorul se poate identifica sunt cheia când vine vorba despre comunicarea beneficiilor unice ale produselor. Asta pentru că, în actualul context, consumatorii sunt inundați cu notificări și înconjurați de o varietate tot mai mare de opțiuni. Iar oamenii doresc să petreacă mai puțin timp căutând printre o supraabundență de opțiuni pentru a găsi exact ceea ce au nevoie, drept urmare brandurile sunt într-o cursă pentru atenția consumatorilor.
Comunicarea clară și experiențele de utilizare optimizate ar trebui să fie priorități strategice pentru a ieși în evidență pe o piață aglomerată. În plus, afluxul de conținut generat de inteligența artificială sporește confuzia în ceea ce privește informațiile reale versus cele false, astfel că este nevoie de transparență și claritate pentru a aduce produsele în fața publicului-țintă. Această comunicare transparentă poate lua forma unor etichete mai clare pe ambalaje sau a unor recomandări personalizate.
De altfel, 42% din consumatori au făcut achiziții prin livestreaming deoarece caracteristicile produselor sau serviciilor au fost mai ușor de înțeles prin acest canal, iar 35% au afirmat că o navigare mai ușoară pe site le-ar îmbunătăți experiența de cumpărare online. Pe scurt: consumatorii doresc să găsească cele mai bune produse sau servicii care satisfac nevoile lor, în mod rapid și ușor. Încrederea joacă un rol crucial în procesul lor decizional, deoarece consumatorii se orientează către mărcile care își respectă promisiunile. 54% din consumatori au cumpărat doar brandurile în care au avut încredere deplină în acest an, arată datele Euromonitor International. Comunicarea clară și concisă răspunde acestei cereri a consumatorilor de simplitate în fiecare etapă a procesului de luare a deciziilor.
Avantajele inteligenței artificiale
Toată agitația din jurul AI generativă a creat un flux constant de noi aplicații în ultimii ani. Mai mult de 40% din consumatori au considerat AI generativă o sursă de informații de încredere în 2024, iar aproximativ unu din patru respondenți a declarat că recomandările relevante au fost principalul avantaj al utilizării inteligenței artificiale în procesul lor de cumpărare. Adoptarea crescută a generat, de asemenea, scepticism. Baby boomerii au manifestat cea mai mare rezistență, iar aproximativ un sfert nu sunt de acord cu asistenții vocali care oferă recomandări personalizate, în timp ce milenialii au exprimat cel mai ridicat nivel de încredere în acest sens.
Așa se explică faptul că 41% din profesioniști au declarat că firma lor a crescut investițiile digitale în ultimii ani pentru a răspunde tendințelor în schimbare ale consumatorilor, arată datele Euromonitor International. Totodată, 65% din profesioniști au declarat că firma lor intenționează să investească în AI generativă în următorii cinci ani. Nu în ultimul rând, 46% se așteaptă ca AI generativă să permită companiei lor să creeze sugestii de achiziții mai inteligente în următoarele 12 luni.