BCG: Creșterea costului vieții își pune amprenta asupra puterii de cumpărare
Creșterea costului vieții își lasă amprenta asupra puterii de cumpărare a consumatorilor la nivel global, astfel comercianții s-ar putea confrunta cu o situație diferită de acest Black Friday față de anii precedenți. Deși clienții vor cheltui mai mult în acest an, aceștia vor căuta mai ales bunuri de primă necesitate, mai accesibile ca preț, în loc de produse de lux, conform Boston Consulting Group (BCG).
Potrivit sondajului privind sentimentul consumatorilor de Black Friday 2023, 74% dintre ei vor să profite de ofertele de reduceri din acest an, în creștere față de 67% anul trecut, însă în loc de produse de lux, aceștia vor căuta bunuri precum îmbrăcăminte pentru adulți și copii. Potrivit sondajului, clienții se așteaptă la o reducere de cel puțin 30% și vor cheltui cu până la 20% mai mult decât în urmă cu un an.
Sondajul de opinie a analizat planurile de cumpărare a peste 7.000 de consumatori din Australia, Canada, Germania, Elveția, Polonia, Regatul Unit și Statele Unite. Acesta a constatat că aproximativ 3/4 dintre consumatori sunt îngrijorați de inflație și de creșterea prețului alimentelor de bază. Dintre cele șapte piețe analizate, Australia și Polonia sunt țările unde această îngrijorare se manifestă cel mai puternic.
Jumătate dintre cei intervievați și-au redus achizițiile neesențiale în ultimele trei luni, aproape la fel de mulți verifică și compară prețurile mai des, iar 4 din 10 consumatori cumpără mai mult pe baza ofertelor de sezon și a reducerilor.
Consumatorii încep să vâneze chilipiruri și oferte încă din octombrie, înainte de marile reduceri din noiembrie. Mai mult de două treimi dintre ei doresc în primul rând să cumpere cadouri de Crăciun la un preț bun, dar 7 din 10 clienți nu s-au decis încă ce marcă sau produs vor să cumpere.
La nivel mondial, în timpul reducerilor de Black Friday hainele pentru adulți, produsele electronice de divertisment și jucăriile pentru copii fac parte în mod tradițional din top 3 cele mai căutate categorii de produse.
Sondajul relevă faptul că vânzările articolelor de îmbrăcăminte și a jucăriilor vor stagna față de anul trecut, în timp ce în cazul produselor electronice se așteaptă chiar o scădere.
"În contextul actual, în loc de reduceri uniforme, retailerii ar trebui să gândească oferte personalizate pentru produsele cele mai căutate, dacă vor să câștige clienți în această perioadă de cumpărături, extrem de competitivă", afirma György Lakatos-Török, Senior Project Manager la BCG.
Conform sondajului BCG, doar 10% dintre respondenți intenționează să cumpere un produs de lux, iar printre aceștia, tinerii cu vârste cuprinse între 16 și 24 de ani, reprezentând Generația Z, sunt din ce în ce mai prezenți. În general, 14% dintre clienți intenționează să cumpere și bunuri mai scumpe.
În cele 7 piețe analizate în cadrul sondajului, consumatorii cheltuiesc în medie 410 dolari americani de Black Friday. Consumatorii din Statele Unite cheltuiesc cel mai mult, 460 dolari de persoană, în timp ce australienii sunt cei mai cumpătați, cheltuind aproximativ 260 dolari de persoană.
Clienții chestionați de BCG iau decizia de cumpărare în principal în baza "celei mai bune oferte", a "celui mai bun raport preț/valoare" și a "celui mai mic preț", dar și serviciile precum "livrarea gratuită" și "returnările ușoare" le urmează de aproape, a căror importanță a fost subliniată de aproape jumătate dintre respondenți. Cumpărătorii iau în considerare recenziile pozitive, caracterul de "produs unic", precum și aspecte precum sustenabilitatea și etica.
O zecime dintre cei intervievați fac cumpărături numai în magazinele fizice, în timpul Black Friday, o treime intenționează să cheltuiască doar online, iar 58% intenționează să cheltuiască atât în magazinele fizice, cât și în cele online.