2023, un an sub semnul creșterii pentru retailerii independenți

2023 a stat sub semnul creșterii pentru cei mai importanți retaileri independenți, doar doi jucători din top 20 raportând un avans al cifrei de afaceri sub rata inflației. Și chiar dacă la capitolul profit nu vorbim despre creșteri pe linie, rezultatele anului trecut sunt o dovadă clară a faptului că acei jucători care au o strategie coerentă și mizează pe dezvoltare și consolidare vor avea un cuvânt de spus pe termen mediu și lung. retail

Deși inflația a rămas pe radarul provocărilor, iar puterea de cumpărare și optimismul românilor au continuat să fie afectate de contextul instabil, retailerii independenți au reușit să facă din 2023 un an de creștere. Concret, canalul de retail independent a înregistrat anul trecut o rată de creștere de 15,2% a vânzărilor valorice, ușor peste media pieței, rezultat care a ajutat segmentul de traditional trade să-și mențină cota de piață la 33%, potrivit datelor NielsenIQ. Vorbim despre aproximativ 40.000 de puncte de vânzare, din care cei mai importanți 20 de comercianți după cifra de afaceri dețin 590 de locații.

Dacă ne raportăm la cifre, primii 20 de retaileri reușesc să genereze împreună o cifră de afaceri de 5,9 miliarde lei, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor Publice. Rezultatul este considerabil mai bun decât cel obținut în 2022, marcând un plus de 20% față de anul precedent. Mai mult, doar doi jucători au raportat rate de creștere single-digit – Bertis (+9%) și Sergiana (+4%), ceea ce este un semn clar că 2023 a fost un an al strategiilor atent construite și că jucătorii din piață și-au consolidat businessurile. Cine sunt totuși campionii la capitolul creștere? După ce în 2022 a luat decizia de a separa divizia de retail de businessul de producție, Unicarm a raportat pentru Unicarm Supermarket o cifră de afaceri de 811,66 milioane de lei în 2023, ceea ce marchează o creștere de 68% față de anul precedent, când, potrivit informațiilor oferite de companie, divizia de retail genera 50% din cifra de afaceri a grupului. În prezent, conform celor mai recente date disponibile, retailerul operează 109 de magazine, iar ținta este să deschidă alte 10 - 15 de locații până la finalul acestui an.

Și în cazul Senic Gross&Market, jucătorul care ocupă locul al doilea în top 20 retaileri independenți din perspectiva dinamicii cifrei de afaceri, creșterea a fost susținută prin expansiune. Astfel, după ce anul trecut a bifat trei magazine noi, în Pitești, Caracal și Sibiu, retailerul a raportat o cifră de afaceri de 356,54 de milioane de lei, în creștere cu 44% față de anul precedent. Pe podium urcă și Supermarket La Cocoș, liderul pieței locale de retail independent, cu o cifră de afaceri de 974,33 de milioane de lei, în creștere cu 37% față de anul 2022. Expansiunea a fost unul din motoarele de creștere și pentru La Cocoș, retailerul inaugurând anul trecut cel de-al treilea magazin, la Ploiești.

Schimbări în clasament

Cine sunt totuși cei mai mari 20 de jucători din retailul independent și cum s-a reconfigurat clasamentul? Supermarket La Cocoş reușește să se detașeze fără probleme în clasamentul celor mai importanți jucători independenți. Demn de menționat este faptul că retailerul se detașează de ceilalți jucători și dacă ne raportăm la vânzări/unitate de vânzare, Supermarket La Cocoș având o medie de vânzări de 324 de milioane de lei per locație.

Următoarea poziție în top este ocupată de Unicarm. Pe lângă cele 109 de magazine, compania deține și șase fabrici de procesare carne, patiserie și cofetărie, lactate, conserve și înghețată. Pe parcursul anului trecut, compania a investit în expansiune și remodelarea magazinelor din rețea pentru a veni în întâmpinarea cerințelor clienților. Decizia a avut un impact pozitiv la nivelul cifrei de afaceri, ajungând la 811 milioane de lei. Și din perspectiva profitului, Unicarm a bifat un rezultat foarte bun, valoarea acestuia majorânduse de la 19,60 milioane de lei în 2022 la 32,93 milioane de lei la finalul anului 2023. „Pentru anul 2024 ne-am propus o creștere de 10%, un obiectiv pentru care vom depune toate eforturile, în condițiile în care în contextul actual de piață profilul de consum este în schimbare și clienții sunt tot mai atenți la consum”, a declarat Vasile Lucuț, administratorul companiei, pentru Progresiv.

Următoarele locuri în top revin unor businessuri antreprenoriale care își au originile în județul Vâlcea și care reușesc să țină piept expansiunii marilor rețele de magazine. Este vorba despre Annabella și Magazine DIANA. Cu o cifră de afaceri de 604 milioane de lei, în creștere cu 26% față de anul precedent, Annabella ocupă locul al treilea în topul celor mai mari jucători locali. Pentru Annabella, 2023 a fost un an în care retailerul a accelerat expansiunea și ritmul de creștere al companiei. Pe lângă deschiderile de magazine și inaugurarea primului parc de retail Annabella, retailerul a preluat rețeaua Best Market, făcându-și astfel intrarea pe piața din Dâmbovița. „Această preluare reprezintă un moment semnificativ în dezvoltarea rețelei noastre, ce reconfirmă punctul de maturitate în care se află Annabella”, a explicat Alexandru Șoacăte, Director General Adjunct Annabella.

Pe cartea expansiunii a mizat și rețeaua DIANA. „A fost un an dinamic, așa că bilanțul este unul pozitiv și reflectă creșterea prezenței noastre în piață și consolidarea regională, prin bifarea unor noi locații pe hărțile județelor Argeș, Gorj și Vâlcea”, a spus Adina Crăciunescu, Managing Partner DIANA. Concret, retailerul a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 425 de milioane de lei, în creștere cu 25% faţă de 2022.

În ceea ce privește locul al patrulea, Side Trading a fost detronat de Senic Gross&Market. Diferența la nivelul cifrei de afaceri între cei doi jucători este de 22 de milioane de lei, Side Trading raportând pentru anul trecut o cifră de afaceri de 334,16 milioane de lei, în creștere cu 17% față de 2022.

În categoria jucătorilor care au reușit să avanseze în top merită menționați și Darina, CBA Nord-Vest și Exflor Discount. Darina ocupă, în prezent, poziția a zecea, cu o cifră de afaceri de 246,65 de milioane de lei. Rezultatul marchează un avans de 17%, prin comparație cu anul 2022. Mai mult, diferența între retailerul din Târgu Mureș și Paco Supermarkets, retailerul care se află pe locul nouă în top, este de doar 40.000 de lei. Și CBA Nord-Vest a urcat o poziție în top. Anul trecut compania a înregistrat o cifră de afaceri de 168 de milioane de lei, în creștere cu 18% față de anul precedent. Ce a contribuit la acest rezultat? „Optimizarea este unul dintre elementele care ne-au ajutat să menținem trendul ascendent și am fost mai agresivi cu promoțiile. A fost o măsură care se impunea, pentru că și ceilalți jucători din piață au avut o strategie cu focus pe promoții”, a explicat Ludovic Barta, Director General CBA Nord-Vest. În cazul Exflor Discount, compania a urcat de pe locul 20 pe poziția a 17-a după ce a înregistrat o cifră de afaceri de 138,98 milioane de lei, în creștere cu 11% față de anul precedent.

Creștere a profitului pentru mai mult de jumătate dintre jucători

Dacă la nivelul cifrei de afaceri bilanțul anului 2023 a fost pe plus pentru toți jucătorii din top, la nivel de profit nu toți retailerii au reușit să-și majoreze rezultatul net. Mai exact, cei mai importanți 20 de jucători au raportat un profit cumulat de 287,76 de milioane de lei, în creștere cu 19% față de anul 2022, când profitul cumulat s-a ridicat la 241,16 milioane de lei. Numeric, din cei 20 de jucători care țin capul de afiș când vorbim despre traditional trade, doar 12 au reușit să închidă pe plus anul trecut, din perspectiva profitului. Cele mai mari creșteri au fost raportate de Sergiana, care a revenit pe profit, raportând un rezultat net de 4,65 de milioane de lei după o pierdere de 4,26 milioane de lei în 2022, urmată în top de Unicarm (+68%), Senic Gross&Market (+59%) și DIANA (+54%). La polul opus, Harghita Retail, proprietarul magazinelor Amigo și Kompact, și-a redus profitul net cu 68%, în timp ce Elan-Trio și CBA Nord-Vest au raportat o scădere de 53%, respectiv 36% a profitului net, prin comparație cu anul 2022.

Viitorul pieței de retail independent, încotro?
Viitorul pieței de retail independent, încotro?
Deși numărul jucătorilor independenți din retailul local care au o poveste de peste 30 de ani nu este deloc neglijabil, experiența nu mai este...
2022, an de reașezare în topul retailerilor independenţi
2022, an de reașezare în topul retailerilor independenţi
Diversificare și adaptare au fost cuvintele de ordine pentru jucătorii independenţi în 2022. Pe o piaţă aglomerată, aceștia și-au asigurat...
Topul marilor rețele de retail: 2022, un an considerabil mai bun și mai profitabil
Topul marilor rețele de retail: 2022, un an considerabil mai bun și mai profitabil
Cu un plus de 14 miliarde de lei în cont la finalul lui 2022, marile lanțuri de retail active pe piața locală au reușit să bifeze o creștere...
Schimbare de lider în topul retailerilor independenți din România
Schimbare de lider în topul retailerilor independenți din România
Pentru al doilea an consecutiv, topul retailerilor independenți din România suferă modificări, semn că investițiile în expansiune, dar și...