Salariații români rămân cu cei mai puțini bani în mână după plata impozitelor și taxelor către bugetul de stat

Un studiu comparativ realizat de Romanian Business Leaders (RBL) privind impozitarea veniturilor din salarii în 16 țări europene, analizând cotele de impozit și contribuții sociale care se aplică salariilor, pentru două praguri de venituri: echivalentul a 1.000 euro brut și, respectiv, a 3.000 euro brut pe lună, relevă faptul că impozitarea muncii în România este printre cele mai împovărătoare raportat la costul total suportat de angajator. Salariații români rămân cu cei mai puțini bani în mână după plata impozitelor și taxelor către bugetul de stat

La un calcul simplu rezultă că pentru un salariu brut lunar de 1.000 euro (5.000 lei), românii au cel mai mic salariu net. În timp ce un angajat român rămâne în mână cu 572 de euro, comparativ cu acesta, un angajat bulgar rămâne cu 653 de euro, iar unul olandez cu 746 de euro.

Principalul motiv pentru această situație este faptul că, deși are o cotă unică de impozitare a veniturilor din salarii, România se află printre cele 6 țări (dintre cele 16 analizate) în care contribuțiile sociale se aplică neplafonat asupra veniturilor din salarii. În același timp, majoritatea țărilor analizate care au impozit progresiv sau cote diferențiate de impozit, au contribuțiile sociale plafonate maximal, pentru a echilibra povara fiscală totală asupra muncii.

Studiul comparativ atrage atenția asupra faptului că, în absența unei plafonări maximale a contribuțiilor sociale (CAS și CASS), orice mărire de fiscalitate (precum un impozit progresiv) în țara noastră ar conduce la o scădere și mai mare a salariului net pe care un angajat român l-ar primi comparativ cu salariații din celelalte țări analizate și la o erodare și mai accentuată a puterii de cumpărare comparativ cu țările vecine. În schimb, o plafonare a contribuțiilor sociale, în paralel cu implementarea unor deduceri mai mari, mai ales pentru salariile mici, ar permite o eventuală ajustare a cotei unice de impozit pe salarii pentru a echilibra această povară fiscală prin redistribuirea ei în mod echitabil în societate.

Studiul a fost făcut în perioada mai – august 2023, iar țările luate în analiză au fost Austria, Bulgaria, Cehia, Croația, Germania, Grecia, Italia, Olanda, Polonia, Portugalia, România, Serbia, Slovacia, Slovenia, Spania și Ungaria.

Implicațiile creșterii salariului minim brut pentru departamentele de salarizare din companii
Implicațiile creșterii salariului minim brut pentru departamentele de salarizare din companii
Majorarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, de la 3.300 de lei la 3.700 de lei lunar, începând cu 1 iulie 2024, va avea...
Implicațiile practice ale noilor impozite pentru companii
Implicațiile practice ale noilor impozite pentru companii
Impozitul minim pe cifra de afaceri, impozitul minim global, limitarea facilităților pentru angajați, Ro e-factura, RO e-transport sunt doar...
Daniel Anghel Country Managing Partner PwC România
Taxele în 2024: Care sunt noutățile și ce implicații vor avea
Anul 2024 va aduce taxe mai mari pentru multe companii și persoane fizice și, implicit, o scădere a veniturilor, a consumului, a investițiilor...
Noul impozit pe cifra de afaceri va crește rata efectivă de impozitare la 20%-30%
Noul impozit pe cifra de afaceri va crește rata efectivă de impozitare la 20%-30%
Impactul măsurilor fiscale cuprinse în legea pe care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament va fi unul semnificativ, în special pentru...
Estimarea PwC: Impozitul pe cifra de afaceri va aduce în jur de 6,2 mld lei la buget
Estimarea PwC: Impozitul pe cifra de afaceri va aduce în jur de 6,2 mld lei la buget
Impozitul pe cifra de afaceri va avea cel mai mare impact pentru companii, cele mai afectate domenii fiind energia, auto, sectorul tutunului,...
An nou, impozite noi
An nou, impozite noi
Anul 2023 vine cu un număr semnificativ de modificări privind impozitele și taxele datorate. Pe alocuri, unele măsuri sunt binevenite pentru...