Employer Branding în retail: o necesitate, nu doar un trend
Într-o lume în care totul are o diplomă sau un curs dedicat, retailul rămâne adesea un teritoriu fără un manual de utilizare. Nu există nicio „Licență în Retailogie” care să transforme oamenii în profesioniști în retail, de cele mai multe ori calificarea pe diverse poziții făcându-se la locul de muncă. Angajații trec deseori de la un retailer la altul sau optează pentru angajamente part-time la doi retaileri simultan. În această dinamică este dificil de navigat și, pentru a deveni atractivi, retailerii investesc din ce în ce mai mult în brandul de angajator (employer branding) pentru a atrage și reține talente.
O imagine de angajator atractivă nu se rezumă doar la pachete de beneficii competitive și salarii corecte, ci și la aspecte precum cultură organizațională, oportunități de dezvoltare personală și profesională, implicare în comunitate și asigurarea unui mediu de lucru sigur și incluziv. Investițiile în brandul de angajator oferă un avantaj competitiv, aducând candidați mai buni, reduc ratele de turnover și contribuie la construirea unei echipe angajate și motivate. Brandul de angajator devine vital pentru menținerea unei imagini pozitive în rândul angajaților actuali și viitori, influențând în mod semnificativ deciziile acestora privind locul de muncă și sprijinind creșterea loialității angajaților.
Ce au în comun retailerii când vine vorba de employer branding
Angajații devin vedete în campaniile retailerilor, în videoclipuri și testimoniale, aducând empatie și umanitate în povestea companiei. Chiar și top-managementul se alătură acestei tendințe, vedem deseori CEO implicați în inițiative de employer branding. Discuțiile despre diversitate și incluziune sunt tot mai frecvente, dar nu mereu însoțite de inițiativele concrete. În plus, observăm o creștere a inițiativelor educaționale, care promovează profesionalismul și vor să ofere oamenilor din retail o carieră, nu doar un job. Haideți să vedem ce platforme au retailerii mari, sperând să vă ofere inspirație pentru propriile proiecte.
Kaufland: Inovație și diversitate
Sub umbrela „E timpul pentru ceva nou”, Kaufland are o abordare fresh, fiind și cel mai premiat retailer în competițiile de profil. Acesta acordă un interes deosebit angajaților tineri – GenZ – și a derulat mai multe inițiative pentru a deveni un angajator reprezentativ pentru aceștia. Cel mai cunoscut proiect este Grand Job Experience, primul magazin Kaufland creat ca parte a unui joc video. Aici, gamerii aveau ocazia să lucreze virtual la Kaufland și, astfel, să experimenteze diferite joburi și taskuri – de aici fiind doar un pas până la aplicarea în mediul real, pas pe care câteva sute de tineri l-au și făcut. Tot pentru această generație, Kaufland are o comunicare activă pe TikTok – ilustrând beneficiile și cultura organizațională într-o abordare pe care GenZ o înțelege: în câteva secunde, pe muzică în trend și cu umor.
O altă verticală pentru Kaufland este diversitatea – programul A.C.C.E.S. a contribuit la angajarea a sute de persoane cu dizabilități. În mai, retailerul a sărbătorit Luna Diversității introducând în magazinul din Barbu Văcărescu cărucioare colorate, fiecare culoare reprezentând un gest de susținere pentru egalitatea de gen, diversitatea de vârstă, culturală și a persoanelor cu dizabilități. Totodată, foarte popular pe TikTok a fost dansul ce a inclus un mesaj dedicat persoanelor cu deficiențe de auz, de asemenea invitate să aplice la Kaufland. Anul acesta, Kaufland a fost cea mai premiată companie la Employer Branding Awards, luând și trofeul pentru Echipa de Employer Branding a Anului.
Auchan: Preocupare pentru meseriile viitorului
Auchan evidențiază diversitatea rolurilor din cadrul companiei – peste 50 de meserii diverse. O parte au fost prezentate și în proiectul „Enciclopedia Video a Meseriilor din Retail”, unde angajații oferă o perspectivă personală asupra rolurilor din companie. În 2021, a fost lansat și Centrul de Excelență Auchan Refresh, sub promisiunea „Tu la următorul nivel” – o umbrelă sub care se derulează programele de transformare a meseriilor pentru viitor. Și Auchan are programe dedicate integrării persoanelor cu dizabilități (StarTalents). Pentru toate inițiativele sale, retailerul a fost desemnat câștigător la categoria Best People Development Strategy în cadrul galei Employer Branding Awards, ediția 2023.
Carrefour: Școala de lideri
Carrefour a fost unul dintre pionerii din employer branding. Acum, are un program multianual, inedit prin parteneriatul educațional cu ASE – Școala de Lideri. În cadrul acestuia, 135 de angajați au participat la cursuri și traininguri pe parcursul unui an de zile, pe baza unei programe personalizate menite să-i ajute să se dezvolte în direcțiile dorite. Au existat trei clase: Clasa Campus (colegii nou-promovați din magazinele Carrefour), clasa Future Leaders Operations și clasa Future Leaders Head Office. Și Carrefour are inițiative pentru diversitate și incluziune, prin proiecte precum Inclusiv TU și colaborarea cu LEAD Network.
Profi: 28.000 de #OameniiDelaprofi
Profi are 28.000 de angajați la nivel național – astfel că misiunea de a-i conecta pe aceștia și de a-i informa despre inițiativele și obiectivele companiei nu este una ușoară. Compania a dezvoltat multiple instrumente de comunicare internă și are numeroase proiecte prin care să stimuleze un simț al echipei. Unul dintre cele mai interesante este TWIST, unde colegii din sediu lucrează alături de cei din magazine, stimulând colaborarea și empatia. #OameniiDelaprofi își aleg colegii care reprezintă cel mai bine valorile companiei, iar prin Town Meetings, colegi din toate nivelurile se întâlnesc pentru a fi la curent cu viziunea și direcția de business a companiei.
Mega Image: Despre puterea de a fi o echipă
Mega Image comunică despre puterea echipei sub umbrela „Când suntem împreună, suntem Mega” și are o axă importantă pe strategia de Diversitate și Incluziune – cea mai recentă inițiativă fiind campania „În Mega, etichetăm produse, nu oameni”. #ComunitateaMega este prezentă și în zona de CSR – colegii pot participa la 12 Fapte Bune, programul intern de voluntariat, fiind recompensați cu o zi liberă. Totodată, grija pentru angajați se traduce în acțiuni concrete, precum Caravana de screeninguri mamare și abdominale gratuite, cabinete medicale în centrele logistice, acordarea accesului gratuit la sesiuni de well-being online.
Penny: Succesul pornește de la oameni
Prin felul în care comunică, Penny are o abordare mai generală, vorbind spre faptul că Succesul Penny pornește de la oameni, iar mesajele transmise vizează corectitudinea compensării, aprecierea eforturilor, dezvoltarea personală, siguranța jobului.
Lidl: Formare pentru angajați
De-a lungul anilor, Lidl a derulat multiple inițiative inedite de recrutare. Acum însă, retailerul arată că are un interes sporit în zona de formare a angajaților săi, prin trei inițiative educaționale.
Astfel, poți deveni Junior Buyer într-un program de 12 luni, iar Lidl Start este un internship dedicat studenților și masteranzilor. Cel mai amplu proiect – Școala de Carte și Meserii – este un program de învățământ dual, realizat după metoda germană, ce are ca obiectiv să ofere absolvenților de școală gimnazială din șase orașe din România o educație în retail, cu specializare în meseria de comerciant-vânzător.
Sperăm ca aceste inițiative să vă inspire în dezvoltarea propriilor programe, pentru că brandul de angajator nu mai e un trend sau o campanie de comunicare, ci este un pilon strategic în tot mai multe companii.