Sustenabilitatea, un trend care poate fi accelerat prin educare
Dacă în țările central și nord europene sustenabilitatea, reciclarea, diminuarea poluării sau a resurselor utilizate sunt priorități de top, în România suntem încă în stadiu incipient la acest capitol, cei mai mulți consumatori fiind în punctul în care doar își doresc sau încearcă să recicleze. Astfel, vorbim mai degrabă despre un comportament în educare, care necesită timp și informații pentru a deveni un obicei, arată un studiu realizat de compania de cercetare AHA Moments.
Preocuparea legată de sustenabilitate a devenit prioritară pentru mulți retaileri și producători și inițiativele lor nu rămân fără ecou, contribuind la informarea consumatorilor și conștientizarea impactului pe care îl avem cu toții asupra mediului. Un punct ce necesită însă atenție, pentru a asigura credibilitatea acțiunilor lor, este de a înfățișa într-un mod palpabil inițiativele lor, întrucât românii sunt în stadiul în care spun că apreciază astfel de inițiative, dar nu cred dacă nu văd cu ochii lor.
Care e percepția acestora vizavi de modul în care se implică jucătorii din piața de retail și FMCG? Top 5 cele mai remarcate inițiative de încurajare a sustenabilității din partea marilor retaileri sunt cutiile speciale de colectare a bateriilor (57%), aparatele/zonele speciale de reciclare (47%), colectarea selectivă în cadrul magazinelor (47%), utilizarea de ambalaje sustenabile în zona de vânzare la kg/vrac (47%) și oferirea de reduceri suplimentare pentru alimentele aflate aproape de termenul de expirare (45%). La polul opus, cel mai puțin vizibile inițiative din partea retailerilor sunt implicarea în campanii de colectare a deșeurilor din natură (26%) și donațiile către organizații de protecție a mediului (21%).
Citește și: Tendințe care vor redefinesc consumul în piața bunurilor de larg consum
„Doar 5% dintre respondenți spun că nu au observat nicio inițiativă din partea retailerilor, fapt ce demonstrează că efortul lanțurilor de magazine în aria sustenabilității nu a rămas fără ecou. De cealaltă parte, inițiativele producătorilor se bucură de mai puțină vizibilitate, 13% dintre respondenți declarând că nu au observat nicio acțiune în acest sens”, susține Gianina Vîlcea, Senior Client Service & Research Executive AHA Moments.
Ce acțiuni sunt totuși de impact? Proiectele producătorilor cu cea mai mare vizibilitate sunt utilizarea de ambalaje din materiale reciclate pentru produsele lor (56%), utilizarea de ambalaje reciclabile/ce pot fi reciclate ulterior de către consumator (54%) și campaniile de informare cu privire la importanța reciclării/sustenabilității (46%).
Mulți dintre românii din mediul urban cred totuși că multe companii spun că susțin cauza sustenabilității doar pentru a face o imagine bună (57%), în timp ce 43% cred că există totuși companii care sunt cu adevărat interesate de aceste aspecte. Dincolo de urmele de îndoială, în fața unor acțiuni concrete, cum ar fi înlocuirea plasticului cu materiale alternative, mai prietenoase cu mediul, cei mai mulți respondenți declară că apreciază initiațiva, formându-și o opinie mai bună despre acel producător (96%). Dintre aceștia, 58% dintre consumatori spun că ar fi chiar dispuși să cumpere produsul. Întrebați cum definesc un produs sustenabil, cei mai mulți dintre respondenți au declarat că un produs sustenabil înseamnă: 100% reciclabil (54%), 100% natural (50%) sau un produs cu ingrediente naturale (43%).
„Următoarele cele mai selectate descrieri au fost: produs cu mai puțin plastic/conținut redus de plastic (32%), produs fără parabeni/E-uri/coloranți/aditivi etc (27%), produs bio sau produs de origine locală (26%), produs homemade (20%), produs care nu a fost testat pe animale (16%) și produs vegan (6%). Astfel, putem concluziona că sustenabilitatea ca temă este egală cu reciclarea, dar și cu sursa naturală a ingredientelor/materialelor utilizate pentru românul de rând”, punctează Gianina Vîlcea.
Vezi și: Industria ambalajelor va crește cu 30% până în 2025
Comportamente diferite vizavi de reciclare
Declarativ, cei mai mulți dintre românii din mediul urban spun că obișnuiesc să recicleze într-un mod sau altul, indiferent dacă fac asta deja ca un obicei însușit sau mai rar (93%), în timp ce doar o mică parte dintre aceștia declară că nu reciclează niciodată sau aproape niciodată (7%) din motive de spațiu/timp sau alți factori. Modul în care românii din mediul urban obișnuiesc să recicleze poate fi diferit, însă doar 23% dintre consumatori spun că sunt foarte preocupați de acest aspect și reușesc să recicleze aproape toate deșeurile ce pot fi reciclate, 50% spun că reciclează parțial, iar restul de 20% au o deschidere față de obiceiul de a recicla, însă din motive de spațiu, timp sau indisponibilitatea pubelelor speciale reușesc să facă asta izolat.
Indiferent dacă sunt reciclatori înfocați sau încă se obișnuiesc cu conceptul reciclării, cel mai frecvent, românii din mediul urban obișnuiesc să recicleze PET-urile (71%), deșeurile din carton/hârtie (59%), sticlele din sticlăși borcanele (59%), ambalajele din plastic provenite de la produsele de curățenie precum detergenții (57%), sticlele/ambalajele cutiilor de lapte/sucuri naturale (55%), dozele de aluminiu (53%), ambalajele produselor cosmetice (52%) și sticlele/paharele de iaurturi (50%).
Citește în continuare AICI.