Studiu: Prețul, cea mai importantă barieră pentru un stil de viață sustenabil
Criza generată de creșterea costului vieții și-a pus amprenta asupra consumatorilor, sustenabilitatea devenind un lux destinat consumatorilor cu venituri ridicate, arată studiul Indexul Sustenabilității 2022 realizat de Kantar la nivel global, inclusiv România. Astfel, chiar dacă 97% dintre oameni își doresc și sunt dispuși să facă ceva pentru a duce o viață mai sustenabilă, principala barieră în acest moment o reprezintă prețurile.
68% dintre consumatori cred că produsele care sunt mai bune pentru mediului înconjurător sau care au în vedere problemele din societate, sunt mai scumpe. În plus, 65% din respondenți își doresc să facă mai mult pentru a reduce impactul negativ pe care îl au asupra mediului și planetei, însă nu pot din cauza creșterii costului vieții. Creșterea costului vieții are cel mai mare impact negativ asupra comportamentelor sustenabile pentru locuitorii continentului american (70%).
Doar unul din trei consumatori (35%) care are dificultăți în a-și asigura costul vieții caută în mod activ companii sau branduri care oferă modalități de a reduce impactul negativ asupra mediului, în comparație cu 53% din rândul celor care duc o viață confortabilă din punct de vedere financiar. După preț, a doua cea mai importantă barieră pentru un stil de viață sustenabil este lipsa informațieicu privire la alternativele viabile. 57% dintre consumatori simt că este prea dificil să distingă care produse sunt "bune" sau "rele" din punct de vedere etic sau pentru mediu.
În timp ce o treime din populație la nivel global este la granița între credința că un comportament responsabil va avea cu adevărat un impact pozitiv sau nu, 29% dintre consumatori sunt deja foarte activicând vine vorba despre sustenabilitate. Cea mai mare proporție de cumpărători "activi" este în Europa. Aceștia sunt mai înclinați să creadă că alegerile personale au un impact pozitiv real asupra sustenabilității, dar și că sunt afectați personal de probleme de mediu sau sociale.
Citește și: Sustenabilitatea, oportunitatea retailerilor de a transforma sistemul alimentar
Reducerea deșeurilor și scăderea amprentei de carbon, un ”must” în sustenabilitate
Eliminarea deșeurilor este prioritară în mintea consumatorilor când vine vorba despre responsabilitatea companiilor. Consumatorii se așteaptă ca firmele din 24 dintre cele 38 de domenii investigate să adreseze probleme cum ar fi: excesul de ambalaje, folosirea ambalajelor non-reciclabile, ambalaje care ajung la groapa de gunoi menajer, consumul în exces și deșeurile. Consumatorii consideră că deșeurile și economia circulară sunt temele principale pentru majoritatea industriilor, inclusiv în sectoare precum cel alimentar, băuturi, retail, casă și grădină, IT&C, turism, produse de lux, mobilă, modă, îngrijire personală și altele.
Reducerea amprentei de carbon si a emisiilor de gaze cu efect de seră este a doua cea mai importantă prioritate pentru consumatori. Potrivit lor, 15 din 38 de industrii sunt puternic asociate cu o amprentă de carbon ce contribuie la încălzirea globală, inclusiv companii care activează în industrii precum turism, electronice, automobile, produse de lux, petrol și gaze, divertisment, telecom și altele.
Care este atitudinea consumatorilor vizavi de branduri? 47% dintre consumatori și 87% dintre "activi" au optat să nu mai achiziționeze un produs sau serviciu din cauza impactului negativ al acestuia asupra mediului sau societății.
Figura 2. Așteptările consumatorilor de la companii în ceea ce privește neutralitatea din punctul de vedere al emisiilor de carbon"În ciuda acestor crize diferite care au loc în jurul nostru la nivel global, dorința de a duce un stil de viață mai sustenabil nu s-a erodat. Totuși, produsele sustenabile sunt comercializate mai degrabă în sectorul premium al pieței, ceea ce constituie o barieră pentru adopția la scară largă. Acest fenomen este des întâlnit chiar și în rândul celor mai implicați consumatori: 77% dintre aceștia cred că produsele sustenabile sunt mai scumpe și că prețul este principala piedică pentru ca ei să aibă comportamente mai benefice pentru planetă. În concluzie, sustenabilitatea este prea des percepută ca un lux destinat persoanelor bogate, iar companiile nu profită de această oportunitate comercială în acest moment. Pentru a valorifica oportunitatea în zona mainstream, brandurile ar trebui să producă sustenabil pe scară mai largă și să adopte prețuri mai accesibile pentru consumatori. Dincolo de prețuri, brandurile trebuie să realizeze că cei care le cumpără produsele au o perspectivă mai complexă asupra aspectelor pe care companiile ar trebui să se concentreze în funcție de sectorul în care activează și, în consecință, să dezvolte strategii de sustenabilitate care să răspundă la aceste probleme", a declarat Karine Trinquetel, Expert în Sustenabilitate și Director al Departamentului Global de Transformare Sustenabilă la Kantar.
Vezi și: Doar 30% dintre elevii români știu ce înseamnă reciclarea deșeurilor
Indexul Sustenabilității 2022 are la bază 33.000 de chestionare desfășurate în 32 de țări de pe continentul american (6.007), din APAC (11.020), și Europa (16.017). Acest studiu ajută brandurile să descopere ce este relevant pentru consumatori și, în consecință, cum să se dezvolte strategic în ceea ce privește sustenabilitatea.