O piață între nevoia de alimentație sănătoasă și prețurile în creștere
Între dorința de a mânca mai sănătos și cea de a face stocuri de produse cu termen de valabilitate îndelungat, piața produselor din pește a reușit performanța unui plus de peste 10% pentru anul trecut. 2021 a început și el pe un trend ascendent, însă evoluțiile sunt polarizate, pentru conserve fiind cel mai greu de menținut ritmul de creștere. Dincolo de acest aspect, categoria are în față mai multe provocări.
Pe o piață evaluată la peste 350 de milioane de euro, perspectivele de creștere există din plin pe măsură ce consumul de pește revine pe un trend ascendent în România. Tot mai atenți la stilul de viață, consumatorii au introdus în alimentație toată gama de produse, de la cel proaspăt la specialitățile din pește, dar, chiar și în aceste condiții, consumul anual de pește în România ajunge la doar șapte kilograme pe cap de locuitor, mult sub media europeană și chiar sub nivelul anilor trecuți la nivelul pieței locale. Revenirea consumului este însă o certitudine și numai în cazul Mega Image, spre exemplu, vânzările de produse din pește proaspăt au înregistrat o creștere cantitativă de 15% în prima parte a acestui an. „Această creștere poate fi corelată cu trendurile referitoare la adoptarea și cultivarea unui stil de viață sănătos și a unei alimentații echilibrate, din ce în ce mai populare în România”, spun reprezentanții Mega Image. Iar cel mai dinamic sector pentru retailer a fost cel al peștelui fără os, file, pentru că „foarte mulți dintre consumatori încep să prefere produsele proaspete și mai calitative, în detrimentul celor congelate și procesate. Consumul în creștere de produse din pește, mai cu seamă file, este susținut și de creșterea categoriei de alimente ready to eat”, adaugă aceștia. Și dacă ar fi să vorbim despre criteriile de care țin cont shopperii atunci când aleg un produs, calitatea și țara de origine sunt cele mai importate, brandul trecând pe un loc secundar în ultimii ani. „În general, consumatorii achiziționează produsul în funcție de raportul calitate-preț”, explică reprezentanții Mega Image, potrivit cărora și cererea pentru produse private label a crescut semnificativ în ultimul an, ajungând să reprezinte 45% din vânzările categoriei.
Categoria, creștere doar în valoare
Potrivit datelor furnizate de RetailZoom, categoria a avut o creștere de 6,1% în valoare în perioada iunie 2020 – mai 2021 față de iunie 2019 – mai 2020. Dacă ne raportăm însă la volum, datele de piață arată o scădere a vânzărilor de 4,4% în cazul produselor din pește, acesta fiind și un semn că shopperii aleg să cumpere mai puțin, dar se orientează spre categorii superioare de preț. Privind în detaliu acest segment de piață, cele mai bune evoluții sunt în cazul semipreparatelor congelate care, în perioada analizată, au bifat o creștere de 25,3% în valoare și 11,6% în volum. A fost, de altfel, singura categorie cu creșteri pe zona de volume. Produsele din pește sau fructele de mare congelate preambalate au avut o creștere valorică de 12,3%, dar din punctul de vedere al volumelor au raportat o scădere de 3,1%.
Analizând situația în funcție de segmentarea categoriei, de departe cel mai căutat tip de pește rămâne tonul, care, în perioada iunie 2020 – mai 2021 față de iunie 2019 – mai 2020, a ajuns la o cotă de piață valorică de 55,6% și 42,3% în volum. Privind însă statistica în funcție de dinamica cererii, somonul este cel care se bucură de cele mai bune evoluții. În perioada analizată, acest tip de pește care are abia 1,3% cotă de piață în valoare și doar 0,9% în volum, a înregistrat o creștere de 30,5% raportat la valoare și 35,4% când vine vorba despre volume. Și tot privind în nota trendului unei alimentații sănătoase, când vine vorba despre alegerile conservelor, spre exemplu, singurele sortimente care câștigă vizibil teren sunt cele cu ulei de măsline. Datele RetailZoom arată că acest tip de conservă de pește are deja o cotă valorică de piață de 23,7%, creșterea fiind de 14,3% în perioada analizată. Raportat la volume, creșterea a fost de 14,4%, dar cota de piață în acest caz rămâne la jumătate față de cea a conservelor în ulei vegetal.
Dacă vorbim despre produsele de pește sau fructele de mare congelate preambalate, creveții sunt liderii subcategoriei cu evoluții importate de la an la an. Deși dețin doar 7,5% din cota de piață în volum, creșterea în perioada analizată a fost de 46,6%. O altă creștere importantă a fost cea a somonului congelat preambalat. Cu o cotă de piață de doar 2,1% raportat la volume, acest sortiment a avut o creștere de 25,2% în intervalul iunie 2020 – mai 2021 față de iunie 2019 – mai 2020. În privința valorii, avansul a fost de 32,5%.
Cât despre semipreparatele congelate, gătitul acasă impulsionat de restricțiile impuse de pandemie și-a spus cuvântul. În cazul calamarilor semipreparați și congelați, dinamica analizată de RetailZoom indică o creștere de 178,3% în volum, până la o cotă de piață de 17,1%. Raportat la valoare, acest produs reprezintă 14,1% din categorie, creșterea din ultimul an fiind de 155,6%. Cea mai mare parte a categorie este însă acoperită de crochetele din pește, fie că este forma de valoare sau volum, acestea reprezentând peste jumătate din categorie. Creșteri importante au fost înregistrate și în cazul creveților, 42,4% în valoare, respectiv 40,7% în volum, dar, chiar și cu aceste evoluții pozitive, cota de piață rămâne una restrânsă (8% în valoare și 2,5% în volum). În cazul produselor din pește semipreparate congelate, aproape trei sferturi din piață este concentrată în portofoliul a cinci jucători: Frosta, Macromex, Negro, Ocean Fish și Viciunai Group, dacă ne raportăm la valoare (72,8%) și Frosta, Iglo, Macromex, Negro și Ocean Fish raportat la volume (79,85).
Luând în calcul peștele la conservă, aproape jumătate din piață (45,2) este acoperită de Bolton Alimentari, Contimax, Garom Food, Gaston și Safeway International luând în calcul contribuția valorică. În cazul volumelor, aceleași companii au o contribuție de 39,5%. Raportat la branduri, cele mai mari contribuții vin dinspre Fisher King, Giana, Home Garden, Marinna și Rio Mare, fiind vorba de 44,8% în valoare și 39,2% în volum. În cazul mărcilor private, contribuția în volum se ridică la 33,8% pe segmentul conservelor, potrivit datelor RetailZoom, și la 24,1% cea valorică. Cât despre produsele din pește semipreparate congelate, mărcile private nu au atins pragul de 10% raportat la valoare (9,1%) în timp ce volumic, contribuția este de 15,6% în perioada analizată.
Conservele, sub impactul comportamentului de stocare din 2020
Raportat la prima jumătate a lui 2020, evoluțiile din primele șase lui ale acestui an încă se află sub impactul comportamentului de stocare, drept urmare, principalele companii care comercializează conserve nu s-au mai bucurat de același nivel de creștere, ba unele chiar au raportat vânzări în scădere după prima jumătate a acestui an. În această situație se găsește Darinne Distribution, companie care deține brandurile Marina, Baltic Club și Sidi Daoud, mărci sub care sunt comercializate conserve de pește, dar și specialități cum ar fi tonul pentru paste. Felicia Coman, Marketing Manager al companiei, spune că vânzările au scăzut în prima jumătate a acestui an față de perioada similară a anului trecut tocmai pentru că 2020 a fost un an total atipic din punct de vedere al comportamentului de cumpărare și consum. „Anul trecut, din cauza crizei create de pandemie, în primul semestru vânzările au fost neașteptat de mari, ceea ce evident nu se întâmplă și anul acesta. Însă observam o înclinare a balanței spre calitate, astfel că tonul bucăți crește în vânzări, în timp ce tonul mărunțit scade”, spune aceasta.