Anuga 2023: Trendul plant-based pierde din avânt

Anuga 2023, cel mai important târg de produse alimentare și băuturi din lume, desfășurat sub sloganul „Creștere sustenabilă”, a revenit ca un punct de interes pentru industria alimentară globală. Ca de fiecare dată, inovația a fost o caracteristică definitorie, companiile subliniind atât capacitatea creativă a industriei, cât și ultimele soluții tehnologice. Anuga 2023: Trendul plant-based pierde din avânt

Interesul producătorilor români pentru export a fost evident anul acesta, în condițiile în care peste 100 de companii de pe piața locală au fost prezente la Anuga – un record absolut. Producătorii români au putut expune pe o suprafață totală de 1.170 de metri pătrați, sub pavilionul național al României, cu excepția companiilor care au ales să participe cu propriul stand. Printre expozanții de anul acesta s-au numărat companii precum Agricola Internațional, Agrisol, Boromir, Cris-Tim, Croco, European Food, Five Continent, Grande Dolceria, Kosarom, Lidas, Ocean Fish, Orkla Foods, Pambac, Prutul, Sam Mill International, Scandia Food, Transavia sau Zimbria. Mai exact, din cele 102 companii românești prezente la Koelnmesse, 77 au participat sub pavilionul organizat de Asociația pentru Promovarea Alimentului Românesc (APAR) și 25 cu stand propriu.

Inovație în zona produselor cu specific etnic

În competiția destinată noilor tendințe alimentare, denumită Anuga Taste Innovation Show, au fost prezentate 68 de produse selectate de un juriu, din cele aproape 2.200 înscrise în competiție de către companii, luându-se în calcul ideea, puterea inovatoare, nivelul de sustenabilitate și implementarea creativă. Mai departe, în etapa finală, zece produse au fost desemnate drept cele mai inovatoare în cadrul târgului: Sushi Rice Platter, produs de Asian Table Wismettac Emea Holdings Ltd (Marea Britanie), BettaF!sh TU-NAH Tin, produs de BettaF!sh (Germania), Melis Pickle Soda, produs de Euro Gida San. Ve Tic. A.s (Turcia), Yoghurt Alternative, produs de Kern Tec (Austria), Crunchy Mushroom Chilli, produs de Lifestyle Ventures SDN BHD (Malaezia), Hexa-creme, produs de Lyson Apiary (Polonia), Vegan No egg white, produs de Schouten Europe (Olanda), Milch Garum, produs de the Garum Project (Italia), Dried Mushrooms and Mixes, produs de VG Fryer D.o-o. (Croația), și Chica Mexicana Tortilla Wheat Beer, produs de Leighton Foods (Danemarca). De remarcat aici este că multe dintre produsele finaliste se încadrează în categoria mâncărurilor etnice, care par să câștige tot mai multă tracțiune pe piețele europene. De altfel, potrivit unor studii lansate recent, piața produselor cu specific etnic ar urma să crească cu aproximativ 10% pe an, fiind una dintre cele mai dinamice din punctul de vedere al numărului de consumatori.

Segmentul plant-based iese din lumina reflectoarelor

Fenomenul plant-based a fost în continuare prezent, deși mai puțin evident decât în ediția anterioară. Și chiar dacă numărul produselor ce pot fi incluse în categoria plant-based sau proteine alternative a fost redus, mai multe conferințe au avut ca punct central acest subiect. Spre exemplu, compania de cercetare de piață Euromonitor International a prezentat studiul Plant-Based at a tipping point: The future of food in Europe, unde a discutat evoluția tendințelor alimentare în raport cu trenduri precum veganismul sau flexitarianismul. Potrivit studiului, preferințele alimentare la nivel mondial cresc în direcția plant-based: dacă în 2020, 3,6% din consumatori s-au identificat drept vegetarieni, procentajul se ridică acum la 4,6%. În mod similar, dacă 4,9% s-au identificat ca vegani, acea valoare a crescut până în 2023 la 6,2%. În cele din urmă, în timp ce 10,9% din consumatori au spus că au urmat o dietă flexitariană în 2020, acest procentaj este de 11,1% astăzi.

Tristan Höver, Research Consultant în cadrul Euromonitor International Düsseldorf, a subliniat că noi oportunități de a crește calitatea produselor plant-based sau a formelor noi de înlocuitori pentru pește sau carne crudă apar în fiecare zi, din diferite ingrediente. De asemenea, el a arătat că piața este uriașă chiar și dincolo de lactate și carne: produsele pe bază de plante fiind deja consacrate în multe piețe, ușa este deschisă pentru noi segmente, așa cum ar fi gustările, cele de tip ready meals sau chiar înghețata. Pe de altă parte, referindu-se la proteina de carne crescută în laborator (Redefine Meat este o companie extrem de activă pe acest segment), Höver a punctat că, odată ce Singapore și SUA au permis vânzarea de carne „din laborator”, este doar o chestiune de timp până când alte țări le vor urma exemplul. În ceea ce privește motivele consumului, sănătatea rămâne o preocupare de top, peste 30% din consumatori spunând că aleg aceste produse pentru a se simți mai sănătoși.

Alte motive includ evitarea riscurilor pentru sănătate pe termen lung, gustul alternativelor pe bază de plante, reducerea impactului asupra mediului și promovarea bunăstării animalelor. În cazul lactatelor pe bază de plante, motivul principal este același: să te simți mai sănătos. Urmează „Le diger mai bine”, „Mi se par gustoase alternativele de lactate pe bază de plante”, „Pentru a reduce consumul de zahăr” și „Pentru a evita riscurile pe termen lung pentru sănătate”.

Sustenabilitatea, esențială în procesul de îmbunătățire a industriei alimentare

Anuga 2023 a promovat o serie de acțiuni care vizau demersurile de sustenabilitate, de la ambalaje compostabile până la inițiative ce vizează reducerea risipei alimentare. Mai exact, accentul a fost pus pe o varietate de subiecte, inclusiv modul de rezolvare a conflictului dintre creștere economică și durabilitate, beneficiile creșterii sustenabile și cele mai bune soluții și strategii la nivel mondial. Toate acestea, în contextul dificultăților semnificative din industria alimentară globală: până în 2050, populația lumii va depăși zece miliarde de locuitori, ceea ce va duce la o creștere a cererii de alimente, în special de proteine. Sectorul agricol și alimentar se află sub presiune din cauza amenințării schimbărilor climatice globale, a limitărilor de energie și apă și a pierderii diversității biologice.

Conflictul dintre Ucraina și Rusia a generat întreruperea liniilor de aprovizionare și creșterea prețurilor la alimente și energie, factori care au înrăutățit situația. Astfel, mai mult ca niciodată, este nevoie de noi produse și soluții menite să îmbunătățească în mod sustenabil sistemul alimentar global – acesta a fost, în linii mari, mesajul pe care organizatorii au încercat să îl transmită. Privind la cifre, putem trage concluzia că Anuga s-a bucurat de un real succes: aproximativ 140.000 de vizitatori din 200 de țări și peste 7.900 de expozanți din 118 țări, în vreme ce ponderea expozanților din afara Germaniei a fost de 94%.

Billa Pflanzilla, un pariu pe puterea de dezvoltare a categoriei plant-based
Billa Pflanzilla, un pariu pe puterea de dezvoltare a categoriei plant-based
În contextul în care popularitatea alimentelor pe bază de plante continuă să crească la nivel global, Billa face un pas spre retailul...
Plant-based, era unei noi generații de produse
Plant-based, era unei noi generații de produse
Chiar dacă pentru mulți consumatori carnea și lactatele reprezintă alimente de bază, tiparele de consum sunt în schimbare și producătorii fac...
Ce caracterizează viitorul industriei alimentare
Ce caracterizează viitorul industriei alimentare
În ultimii doi ani, industria alimentară a fost supusă unor presiuni drastice, ceea ce a dus la apariția unor tendințe emergente care...
O treime dintre români consumă în mod regulat produse pe bază de plante
O treime dintre români consumă în mod regulat produse pe bază de plante
Produsele pe bază de plante sunt o categorie în creștere în rândul preferințelor consumatorilor români, iar motivele pentru care astfel de...