Trendurile care redesenează industria de packaging în 2023

Industria ambalajelor a intrat în 2023 cu „moștenirea” lăsată de un 2022 greu predictibil și marcat de inflație: provocări pe lanț logistic, o cerere în scădere din partea consumatorilor și un interes mai mare pentru soluții inovatoare și sustenabile. Jucătorii din piața de packaging anticipează pentru acest an o atenție sporită pentru sustenabilitate, strategii de reducere a costurilor și soluții de ambalare circulară. Trendurile care redesenează industria de packaging în 2023

1. Focus pe sustenabilitate

Dacă vorbim despre 2022, un numitor comun în cazul celor mai multe companii a fost atenția tot mai mare acordată componentei de sustenabilitate în ambalare, trend care se va menține și în 2023, arată un studiu realizat de GWP Group, o companie internațională cu peste 30 de ani de experiență în industria ambalajelor. Producătorii urmăresc tot mai mult ca ambalajele lor să fie sustenabile, dimensiunea acestora reducându-se pentru a limita emisiile în tranzit. De asemenea, sunt utilizate tot mai multe materiale reciclate și reciclabile, din ce în ce mai multe companii luând în considerare opțiunile de packaging reutilizabile și returnabile. Totodată, producătorii caută din ce în ce mai mult soluții precum ambalajele certificate FSC®. Interesant este că sustenabilitatea va afișa pe viitor tot mai multe fațete, dincolo de ambalare și logistică, având legătură și cu lanțuri de aprovizionare etice sau locuri de muncă echitabile și presupunând o mai mare transparență.

2. Presiune pe costuri

De-a lungul timpului, multe organizații au fost „taxate” pentru faptul că s-au concentrat pe sustenabilitate doar pe perioadele de stabilitate economică, iar pe timp de recesiune sau de tranziție „uitau” să mai investească în această zonă. Pe măsură ce întreaga lume trece prin turbulențe economice, va fi interesant de observat cum pot companiile să echilibreze presiunea costurilor cu cererea tot mai mare a consumatorilor pentru produse și ambalaje sustenabile. Cu siguranță, cele două aspecte pot conlucra. Spre exemplu, optimizarea dimensiunii ambalajelor poate reduce costurile prin îmbunătățirea eficienței transportului și prin folosirea unei cantități reduse de materiale. Ambele beneficii au ca rezultat, de asemenea, mai puține emisii de CO2.

O tendință demnă de luat în considerare este utilizarea de ambalaje care facilitează retururile produselor comandate online. A returna produse poate deveni o sarcină mult mai ușoară odată cu creșterea popularității unor soluții precum etichete pre-printate pentru retur sau plicuri dublu adezive. În concluzie, ambalajele vor deveni deosebit de importante pentru a câștiga și reține clienți atât online, cât și offline.

3. Mai multă interactivitate și branding subtil

O altă zonă spre care producătorii ar trebui să își îndrepte atenția în acest an este cea a ambalajelor interactive. Spre exemplu, pentru a reuși acest lucru companiile ar putea opta pentru coduri QR. Acestea le permit consumatorilor să descarce rapid instrucțiunile de utilizare a produselor, a ghidurilor de instalare, a ofertelor speciale și a promoțiilor, respectiv pentru a cumpăra produse complementare.

Un trend vizibil în acest an se referă la promovarea unui branding mai subtil. Acest lucru se întâmplă deja în anumite piețe, acolo unde brandurile recurg la ambalaje în una sau două culori și materiale cu tentă naturală.

Minimalismul este o tendință care a câștigat popularitate în ultimii ani, iar această tendință se va menține. Consumatorii sunt din ce în ce mai atrași de modele simple, curate. Ambalajul elegant și minimalist permite produsului să vorbească de la sine și poate ajuta la transmiterea ideii de sofisticare și calitate.

În plus, minimalismul este adesea asociat cu sustenabilitatea. Folosind mai puține materiale și modele care sunt ușor de reciclat, mărcile pot crea ambalaje care sunt mai ecologice. Acest lucru devine din ce în ce mai important pentru consumatori, care caută mărci care acordă prioritate acestui aspect. În cele din urmă, minimalismul poate ajuta brandurile să iasă în evidență pe rafturile aglomerate. Într-o lume în care există o mulțime de opțiuni, un design simplu și curat poate ajuta un produs să fie ușor de reținut de consumatori.

4. Ambalaje personalizate

Ambalajul personalizat se referă la un ambalaj care este adaptat preferințelor sau nevoilor individuale ale unui client. Acest lucru poate fi realizat prin utilizarea tehnologiei, cum ar fi instrumentele de personalizare online, sau prin metode mai tradiționale, cum ar fi utilizarea notelor scrise de mână sau a materialelor de ambalare personalizate. Există mai multe motive pentru care personalizarea devine din ce în ce mai populară în designul ambalajelor. Pe fondul creșterii comerțului electronic și a mărcilor direct-to-consumer (DTC) este mai ușor pentru companii să ofere opțiuni de ambalare personalizate. Odată cu utilizarea din ce în ce mai mare a cumpărăturilor online și a livrărilor la domiciliu, există o oportunitate mai mare pentru mărci de a crea ambalaje care sunt adaptate preferințelor individuale ale clienților lor.

Un alt motiv este că personalizarea ajută mărcile să iasă în evidență și să creeze o legătură semnificativă cu clienții lor. Într-o lume în care există o mulțime de opțiuni, ambalajele personalizate pot ajuta un brand să se diferențieze și să creeze un sentiment de exclusivitate.
Mai mult, personalizarea poate fi folosită pentru a crea o legătură memorabilă și mai emoțională cu clienții.

5. Mai multă transparență și funcționalitate

Este momentul ca brandurile să nu își mai ia angajamente de schimbare „la un moment dat” în viitor, ci schimbarea trebuie să aibă loc acum. Mărcile și producătorii de ambalaje trebuie să ofere claritate cu privire la acțiunile responsabile care sunt/vor fi întreprinse și beneficiile pe care le oferă. Companiile trebuie să fie sincere și transparente cu privire la provocări și obstacole atunci când livrează „pachetul perfect”. Mai mult, ambalajul prezintă o imagine a capitalului propriu al mărcii, care include tot mai mult capital social și de mediu. Consumatorii doresc să audă ce au de spus retailerii, mărcile și producătorii cu privire la subiecte controversate legate de diversitate, incluziune și echitate.

Pe măsură ce consumatorii cumpără din ce în ce mai mult online și direct prin intermediul rețelelor de socializare, companiile trebuie să ia în considerare modul în care designul ambalajului poate atrage consumatorii. Producătorii trebuie să fie suficient de agili pentru a răspunde mesajelor virale și tendințelor, să ofere ambalaje în ediție limitată și funcționalități exclusive.

6. Reciclarea este crucială

Deși sistemele globale de reciclare întâmpină probleme, reciclarea rămâne varianta cea mai ușor de înțeles și mai acționabilă pentru consumatorii din întreaga lume. Iar ambalajul este doar o componentă a strategiei economice circulare complexe. Astfel, inovațiile tehnologice și responsabilitatea socială vor converge cu problemele ecologice și vor forța mărcile și producătorii de ambalaje să creeze o strategie-umbrelă unică. În acest context, inteligența artificială devine reală. CO2 AI, cea mai premiată inovație aparținând Boston Consulting, este o soluție digitală bazată pe inteligență artificială, care permite retailerilor, comercianților online, mărcilor și producătorii de ambalaje să cuantifice emisiile și apoi să furnizeze soluții de reducere a acestora la scară largă.

R-Create: Piața din România poate fi considerată o provocare în ceea ce privește economia circulară
R-Create: Piața din România poate fi considerată o provocare în ceea ce privește economia circulară
Preocupate de economia circulară, Linda Vasilescu și Adina Humă, fondatoarele R-Create, au căutat o idee de business care să ajute la eliminarea...
Piața ambalajelor în FMCG, de la necesitate la sustenabilitate
Piața ambalajelor în FMCG, de la necesitate la sustenabilitate
O industrie în continuă evoluție, caracterizată de ceva timp de interesul tot mai mare pentru colectare și reciclare, piața ambalajelor din...