Românii afectați de COVID-19, locomotiva pentru FMCG în online
Criza sanitară curentă rămâne unul dintre vectorii cheie în accelerarea comerțului online. Pentru a permanentiza acest succes într-o lume post COVID-19, este mai important decât oricând să fim aproape de consumatori, să înțelegem modul în care fac cumpărăturile în online, ce anume îi aduce în acest spațiu și care sunt acele tendințe care schițează felul în care va arăta piață mâine, spun reprezentanții Nielsen.
„NielsenIQ a realizat un studiu în mediul urban, cu persoane cu vârste cuprinse între 18 și 55 ani care au făcut cumpărături online în ultimele 3 luni. În acest studiu este analizat profilul e-cumpărătorului român, dinamica și criteriile de achiziție pentru mai multe categorii, de la scutece până la OTC-uri, imaginea e-tailerilor și aspecte care pot fi îmbunătățite pentru menținerea momentum-ului și creșterea loialității”, explică reprezentanții companiei.
În România, majoritatea cumpărătorilor online au fost afectați de pandemie, fie din punctul de vedere al sănătății (ei înșiși sau cineva drag - 30%), fie din punct de vedere financiar (62%). Cu al doilea val de COVID-19 din toamna 2020 și noi restricții la nivel național, canalele online au devenit esențiale, practic o plasă de siguranță pentru acești consumatori afectați.
20% dintre cumpărătorii din online sunt nou-veniți în perioada pandemiei, iar 87% dintre aceștia provin din rândul acestei categorii afectate de COVID-19. Pentru ei, online-ul a devenit un spațiu al siguranței prin neexpunerea la risc de infectare în magazinele fizice dar și un loc în care pot cerceta cu ușurință cele mai bune oferte de preț din marea varietate de produse și de promoții disponibile.
„Acești cumpărători afectați valorifică la maximum ce are de oferit internetul. Interesant este faptul că ei cumpără online într-o măsură mai mare decât ceilalți bunuri de larg consum. Până mai ieri, această categorie își dorea foarte mult să răzbată în online, iar pandemia i-a prilejuit un salt important în acest mediu. Cine știe, poate chiar acești cumpărători vulnerabilizați vor menține momentum-ul FMCG în online, având în vedere că acei cumpărători neafectați de COVID-19 încă preferă magazinele fizice pentru aceste categorii de produse”, declară Vasi Dragomir, Consumer & Insights Shopper Leader NielsenIQ.
„De asemenea, putem spune că zona de online nu mai este a cumpărătorilor afluenți sau a celor din marile orașe, ca înainte de COVID-19. A sosit momentul să ne scuturăm de această percepție și să revizuim ce contează pentru acești cumpărători de astăzi”, completează Vasi Dragomir.
În e-comerțul social media, Facebook este lider, dar nici TikTok nu se mișcă rău
Trei din cinci cumpărători online din România au făcut cumpărături prin social media. Facebook este cea mai populară platformă socială folosită pentru shopping online (59%). Instagram este folosit de o treime din e-cumpărători și câștigă mai multă importanță în rândul tinerilor de 18- 24 de ani (39%). TikTok a apărut, de asemenea, printre mențiunile cumpărătorilor români, 10% declarând că au făcut cumpărături online folosind această platformă.
*Sursa: NielsenIQ
Cumpăram online oricând și… chiar din mers
Comerțul online va crește cu siguranță doar dacă ne uităm că 85% dintre cumpărătorii online au adăugat încă o categorie în repertoriul lor, în ultimele luni. Cu atât mai mult există loc de creștere pentru FMCG în contextul pandemic.
Analiza arată că e-cumpărătorii români pot face „shopping” în orice zi și fără să aibă o oră preferată, însă cei mai mulți sunt mai activi sâmbăta (18%) și spre seară, în intervalul 18:00 – 22:00. Smartphone-ul este cel mai folosit dispozitiv pentru cumpărături (80%). Acest lucru sugerează posibilitatea ca unele cumpărături să fie făcute în mers – un context de cumpărare ce favorizează apariția a numeroși factori perturbatori de la alegerea produsului până la finalizarea comenzii.
Studiul Nielsen a avut loc online în octombrie 2020. Eșantionul a inclus 1.157 de respondenți din mediul urban, cu vârste cuprinse între 18 și 55 ani, care au făcut cumpărături online în ultimele 3 luni și au fost decidenții acestor cumpărături. Au fost stabilite cote pe vârstă, sex, grad de urbanizare și educație.