Produsele sănătoase, o sursă de creștere pentru producători

Criza obezității și dorința consumatorilor de a deveni mai sănătoși ar putea fi factori de creștere pentru producătorii care își adaptează mai bine ofertele la nevoile și dorințele consumatorilor pentru produse alimentare mai sănătoase. Aproximativ 75% dintre respondenții la nivel global consideră că ”sunt ceea ce mănâncă” și circa 80% consumă în mod activ produse alimentare care ajută la prevenirea unor probleme de snătate și afecțiuni medicale, arată studiul Global Health&Wellness Survey realizat de firma de cercetare Nielsen.

Jumătate dintre consumatori încearcă în mod activ să piardă din greutate, iar 88% sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse alimentare cu proprietăți sănătoase, într-o anumită măsură. Românii au încredere în produsele naturale, dar le consideră mai scumpe, și se simt mai în siguranță cu mâncărurile gătite acasă, deoarece știu din ce ingrediente sunt preparate.

“Există o oportunitate extraordinară pentru producătorii de alimente și retaileri de a conduce o mișcare a sănătății, oferind produse și servicii pe care le doresc și de care au nevoie consumatorii. În timp ce moda dietelor fluctuează în timp, produsele alimentare de bază, inovative, cu un gust bun, care sunt ușor de preparat și au beneficii sănătoase, vor rămâne constante”, a declarant Susan Dunn, vice-președinte executiv, Global Professional Services, Nielsen.

Având în vedere interesul ridicat pentru a fi mai sănătos, produsele “bune-pentru-tine” prezinta un potențial de creștere. Românii declară că planuiesc să cumpere în următoarele 6 luni mai multe fructe și legume, apă, semințe, iaurt și produse din pește, semnificativ mai mult decât media europeană.

4 din 10 respondenții la nivel global declară ca planifică să cumpere mai multe fructe (41%) și legume (39%) în următoarele șase luni. În plus, un sfert planifică să cumpere mai mult pește și mai multe fructe de mare (25%), iaurt (24%) și apă (23%), iar o cincime planifică să cumpere mai multe nuci și semințe (22%), cereale (20%), sucuri necarbonatate (20%), carne roșie și carne de pasăre (18%).

Consumatorii sunt dispuși să plătească mai mult pentru alimentele sănătoase

ReTech & Digital - Conference & Expo, eveniment Progresiv, solutii si inovatii IT, digitale si automatizare din retail & FMCG, editia cu numarul 2, Unleash the Power of Digital, data evenimentului 12 septembrie, la Ramada Bucharest
ReTech & Digital revine cu o nouă ediție, pe 12 septembrie
ReTech & Digital - Conference & Expo, evenimentul Progresiv dedicat integral tehnologiilor, soluțiilor IT și...
Carrefour Market Cosmopolis Plaza 1 002
Carrefour România intenționează să mai deschidă 40 de magazine Market și Express anul acesta
Carrefour România continuă investițiile în formatul Market prin deschiderea unui nou supermarket în complexul...

Consumatorii consideră că atributele sănătoase ale produselor alimentare pe care le consuma sunt importante, și sunt dispuși, până la un anumit nivel, să plătească mai mult pentru acestea. Aproximativ un sfert dintre respondenții la nivel global sunt foarte dispuși  să platească un extra-cost (27%), urmați de 23% dintre consumatori care sunt puțin dispuși și 12% care nu sunt dispuși.

Pentru majoritatea atributelor, există un decalaj între procentajul de respondenți care spun că un atribut de sănătate este foarte important și procentajul celor care sunt foarte dispuși să plătească un preț premium. De exemplu, 43% dintre consumatori declară că lipsa organismelor modificate genetic) este un atribut foarte important pentru produsele alimentare pe care le cumpara, dar numai 33% sunt foarte dispuși să plătească un preț suplimentar pentru aceste produse. În cazul produselor organice, 33% dintre cei intervievați spun că produsele organice sunt foarte importante, același număr de respondenți fiind, de asemenea, foarte dispus să plăteasca un preț premium pentru aceste produse.

Jumatate dintre românii chestionați afirmă că sunt dispuși să plătească un preț mai mare pentru produsele ce au caracteristici 100% naturale și nu conțin organisme modificate genetic, semnificativ mai mult față de media europeana.

Un aspect interesant dezvăluit de studiul Nielsen este faptul că disponibilitatea de a plăti un pret premium pentru atributele sănătoase scade odată cu înaintarea în vârstă a consumatorilor. Astfel, persoanele de până în 20 de ani sunt mai dispuse să plătească un preț mai mare pentru toate atributele sănătoase ale alimentelor. Printre atributele care câștigă cele mai multe voturi se numără produsele fără organisme modificate genetic,  fără coloranți și arome artificiale și care sunt naturale.

Ce atribute de sănătate caută consumatorii?

Cele mai dorite atribute de către consumatori sunt prospețimea, naturalețea și o procesare minimă a produselor alimentare. Produsele alimentare cu toate ingredientele naturale și cele fără organisme modificate genetic sunt considerate ca fiind foarte importante de către 43% dintre respondenții la nivel global. În plus, aproximativ  4 din 10 respondenti, la nivel global, spun ca absența coloranților artificiali (42%) și a aromelor (41%), dar și produsele alimentare pe bază de legume/fructe (40%) sunt foarte importante.

Lidl deschide un nou magazin în Târgoviște
Lidl deschide un nou magazin în Târgoviște
Lidl continuă investițiile pe plan local prin deschiderea unui nou magazin în Târgoviște și depășește astfel...
Mircea Moga, Mega Image: „Clienții vor fi mult mai atenți la plus valoarea produselor pe care le achiziționează”
Mircea Moga, Mega Image: „Clienții vor fi mult mai atenți la plus valoarea produselor pe care le achiziționează”
Pentru Mega Image, adaptabilitatea este cuvântul-cheie dacă vorbim despre anul 2022. Retailerul vrea să-și...

Procentul românilor care declară că lipsa organismelor modificate genetic din alimente este importantă pentru ei este semnificativ mai mare decât media europeană (60% vs. 47%), situație replicată și în cazul culorilor artificiale și a unui aspect general natural al produselor. Pe lângă atributele ce țin de naturalețea produsului, românii declară ca fiind foarte importante pentru ei și conținutul scăzut de zahăr (sau lipsa totală a acestuia), precum și conținutul ridicat de fibre, ambele atribute plasându-se peste media europeană.

În plus, consumatorii caută produse alimentare funcționale care le oferă beneficii care pot reduce riscul unor boli și/sau să promoveze sanatatea. Mai mult de o treime dintre respondenții la nivel global evaluează alimentele cu un conținut bogat de fibre ca fiind foarte importante, și aproximativ 3 din 10 caută produse alimentare cu un conținut bogat de proteine (32%), cu cereale integrale (30%) sau cu un conținut îmbogățit de calciu (30%), vitamine (30%) și minerale (29%), pentru a le satisface nevoile nutriționale.

Îngrijorările față de mediul înconjurător și de mediul socio-economic reprezintă un factor în deciziile de achiziție. O treime dintre cumpărători consideră că ingredientele obținute într-un mod sustenabil (35%) și organic (33%) sunt foarte importante în deciziile de cumpărare, iar mai mult de un sfert (26%) spun că ingredientele și plantele locale sunt de dorit.

În Europa, procente comparativ mai mici arată faptul ca atributele sanatoase sunt un factor de influenta foarte important in deciziile de cumparare. Respondentilor care declara ca un anume atribut este foarte important sunt la un nivel sub media globala pentru 24 din cele 27 de atribute incluse in studiu. Numai produsele alimentare fara OMG-uri sunt mai importante in Europa decat la nivel global (47% vs. 43%, respectiv).

Cum slăbesc consumatorii?

Perceptia românilor despre propria greutate este puțin peste media europeană în cazul celor care consideră că sunt supraponderali și, în prezent, jumătate din cei chestionați susțin că încearcă să slăbească prin diverse metode.

Dintre cei care își schimbă dieta pentru a pierde din greutate, aproape două treimi (65%) declară că reduc grăsimile din alimentație, un declin față de nivelul de 70% raportat în studiul global Nielsen „Health & Wellness”, din 2011, iar 62% consumă mai puțină ciocolată și dulciuri zaharoase, un procentaj care a rămas constant din 2011. În schimb, mai mult de jumătate dintre respondenții la nivel global (57%) își extind dietele, adăugând produse alimentare mai naturale și mai proaspete, urcând de la nivelul de 55% raportat în urmă cu trei ani.

Circa 4 din 10 respondenți la nivel global aleg să consume porții mai mici sau să consume mai puține produse alimentare procesate. Dietele cu un consum scăzut de carbohidrați au crescut în popularitate față de 2011, crescând cu șapte puncte procentuale la 25%.

Influența etichetei în procesul de achiziție

O analiză a datelor de achiziții indică faptul că mențiunile legate de sanatate sunt cele mai puternice atunci când sunt adăugate la produse care sunt deja considerate ca fiind sănătoase. Produsele sănătoase cu explicații pe ambalaj au avut tendința de a depăși performanța categoriei în ansamblu. Eficacitatea descrierilor de pe etichete în cazul categoriilor de indulgență și semi-sănătoase, însă, pare să depinda de percepția pe care o au consumatorii asupra produsului.

Chips-urile din cartofi cu etichete privind un conținut de cereale integrale, de exemplu, au scăzut cu 11% pe o perioadă de doi ani, dar chipsurile din cartofi cu un conținut scăzut sau redus de sodiu au crescut cu 18%.

“Cand adaugă declarații cu privire la sănătate și bunăstare la produse, producătorii trebuie mai întâi să înțeleagă modul în care consumatorii percep produsele lor”, a explicat Dunn.

Vânzările produselor cu etichete precum “natural” sau “organic” au crescut cu 24%, respectiv 28%, pe parcursul celor doi ani. De asemenea, în acord cu interesul manifestat față de produse naturale, vânzările de produse îndulcite în mod artificial, de tip “diet/light”, au scăzut cu 12%, în timp ce produsele îndulcite în mod natural cu Stevia au crescut 186%.

Vânzările de produse ce afirmă un conținut de ingrediente sănătoase sunt, de asemenea, în creștere în rândul tuturor categoriilor. Produsele ce fac referiri la conținutul de sare (nivel scăzut sau redus de sodiu) și adăugarea de fructe reale la produse au crescut, ambele, cu 7% pe parcursul ultimilor doi ani, în timp ce produsele ce declară un conținut redus de grăsimi sau lipsa lor, au crescut cu 4%.

Studiul Nielsen Global Health & Wellness a fost realizat pe un eșantion de 30.000 de respondenți din mediul online  din 60 de țări, cu scopul de a identifica modul în care consumatorii se simt cu privire la imaginea corpului lor și la pașii pe care îi fac pentru a deveni mai sănătoși.

Mondelēz, din nou pe drumul cel bun după rezultatele din T2
Mondelēz, din nou pe drumul cel bun după rezultatele din T2
Mondelēz, unul dintre cei mai importanți jucători din piața de dulciuri, a revenit pe drumul cel bun după...
Un nou magazin Gerovital în București
Un nou magazin Gerovital în București
Producătorul de cosmetice Farmec a inaugurat un nou magazin în Capitală. Magazinul Gerovital din cadrul centrului...