Pâinea albă, alimentul nelipsit de pe masa consumatorilor români
Recunoscuți drept cei mai mari consumatori de pâine la nivelul Uniunii Europene, românii nu și-au schimbat obiceiurile pe parcursul pandemiei, deși la nivel teoretic, atenția pentru sănătate a crescut. Aceștia consumă la fel de multă pâine ca înainte de 2020, singura diferență fiind faptul că au optat mai des pentru cea ambalată, potrivit unui studiu iSense Solutions realizat pentru Progresiv. Datele arată că, la nivel general, pâinea albă rămâne în topul preferințelor, fiind consumată zilnic de trei sferturi dintre românii din mediul urban.
Gustul, ingredientele și prospețimea se numără printre cele mai importante criterii când vine vorba despre alegerea românilor din mediul urban în ceea ce privește pâinea, un produs consumat de 96% dintre respondenții studiului iSense Solutions. Astfel, opt din zece consumatori pun gustul pe primul loc, în timp ce 74% sunt influențați de cât de naturale sunt ingredientele, criteriu important în special în rândul celor cu vârste cuprinse între 46-65 de ani (82%).
„Alte aspecte de care românii țin cont când fac o astfel de alegere se referă la gradul de sfărâmare (68%), respectiv prospețimea pe care o are pâinea pe parcursul mai multor zile (65%), să fie pe placul membrilor familiei (65%), dar și la un preț bun (64%)”, completează Alina Zelezneac, Head of Quantitative Research iSense Solutions.
Care este cel mai consumat tip de pâine de către consumatorii români? Datele studiului arată că pâinea albă simplă reprezintă alegerea a 43% dintre românii din mediul urban, trei sferturi dintre aceștia declarând că aleg acest tip de produs cu o frecvență zilnică sau chiar de mai multe ori pe zi. Topul este completat de sortimentele cu făină integrală (30%), acestea fiind preferate în special de cei cu vârste cuprinse între 46-65 de ani (35%), apoi pâinea neagră (28%), cea cu cartofi (24%), cea cu secară (24%) și cea cu semințe (22%). „Pâinea pare a fi alimentul nostru cel de toate zilele, doar 4% dintre respondenți declarând că nu consumă niciun fel de pâine. Motivul? Vorbim despre un aliment care îngrașă (45%) sau nu le place (37%)”, punctează Alina Zelezneac.
Pâinea, asociată cu sentimentul „de acasă”
Mai bine de un sfert dintre români spun că asociază consumul de pâine cu felurile principale de mâncare (28%), dar sunt mulți și cei care spun că, atunci când se gândesc la pâine, au în minte „sentimentul de acasă” (15%) și de familie (14%). La vacanțe sau la picnicuri se gândesc doar 6% dintre cei chestionați, în timp ce la asocierea cu un anumit aliment, cum este untul, spre exemplu, s-au gândit doar 4% dintre respondenți.
„Principalele momente de consum ale pâinii corespund cu principalele mese. Astfel, un sfert din români consumă pâine dimineața, 23% la prânz, în timp ce trei din zece consumatori la ora cinei, când se întorc acasă. Când vine vorba despre alimentele alături de care consumă pâine, pe primul loc este mâncarea gătită (74%), urmată de brânzeturi (65%), ouă (63%), mezeluri (60%), supe/ciorbe (58%) și carne (57%)”, detaliază reprezentanta iSense Solutions.
Un aspect interesant scos la iveală de studiul iSense Solutions este că pandemia nu i-a făcut pe români să își schimbe comportamentul în ceea ce privește consumul de pâine. Mai exact, potrivit celor chestionați, cantitatea de pâine consumată acum este similară cu cea de dinainte de 2020.
„În timpul pandemiei de COVID-19, românii au rămas fideli tipului de pâine pe care îl consumau în mod obișnuit (77%), optând însă într-o măsură mai mare pentru pâinea ambalată, chiar dacă preferau să meargă fizic pentru a o achiziționa”, spune Alina Zelezneac. În același timp, șase din zece români din mediul urban au declarat că au cumpărat doar pâine ambalată în timpul pandemiei, lucru care se păstrează și în prezent. Totodată, 23% dintre cei chestionați spun că optează pentru pâinea vrac.
Dacă ne referim la canalele de cumpărare, datele studiului iSense Solutions relevă un potențial pentru brutării și brutăriile artizanale, acestea fiind canalele preferate de o treime dintre românii din urban, respectiv de unu din cinci români. În ceea ce privește canalele convenționale de retail, supermarketurile și magazinele de cartier dețin supremația, 43% dintre respondenți optând pentru aceste formate.
Deși nu sunt în zona de proximitate, hypermarketurile înregistrează și ele rezultate bune, patru din zece consumatori declarând că achiziționează pâine din aceste magazine. Printre mărcile de pâine preferate de aceștia se numără Vel Pitar (44%), Pâine Boierească (29%), French Toast (20%), Boromir (20%), Grâu Întreg (13%), Dobrogea (12%), Tastino (12%), Deplina (12%), Chef Gourmand (10%), Savoria (7%), Vita (5%).
Criterii de achiziție
Când vine vorba despre criteriile de achiziție, tinerii sunt mai interesați de recomandările medicilor (36% vs 27% total) și de aspectul ambalajului (35% vs 23% total), în timp ce persoanele din categoria de vârstă 46-65 de ani își doresc o pâine fără conservanți (71% vs 66% total) și care să nu fie sfărâmicioasă (77% vs 71% total). Bugetul nu este neapărat un criteriu definitoriu din moment ce românii se numără printre cei mai mari consumatori de pâine, dar sunt momente în care suma alocată este mai mare decât în mod normal.
Circa șase din zece români au declarat că alocă un buget mai mare pentru pâine dacă știu că la masă vor participa și alți membri ai familiei, în timp ce 53% dintre respondenți susțin că sunt dispuși să plătească mai mult cât timp este vorba despre o pâine mai sănătoasă. Deși în plan secundar, merită menționat și faptul că brandul dictează achiziția pentru 51% dintre consumatorii chestionați.
„Nu în ultimul rând, femeile tind să țină mai mult cont de părerea celorlalți membri ai familiei (72% vs 68% total) și își doresc ca alegerea să fie pe placul celor mici (55% vs 51% total). Totuși, când aleg pâinea pe care urmează să o consume, iau în considerare faptul că s-ar putea simți umflate/pline (67% vs 61% total)”, mai spune Alina Zelezneac.
Deși în ultimii cinci ani cantitatea de pâine consumată a scăzut, România rămâne pe primul loc la nivelul Uniunii Europene cu aproximativ 260 de grame de pâine și produse de panificație consumate zilnic, adică o cantitate medie anuală care se ridică la 96 de kilograme pe cap de locuitor.
Metodologie: Studiul a fost efectuat online, în perioada 13-17 mai 2022, pe un eșantion de 1.001 respondenți din mediul urban, cu o marjă maximă de eroare +/- 3.1%, la un nivel de încredere de 95%.