Investițiile străine continuă în retail, dar în producție se bate pasul pe loc

Anii de scădere a consumului au diminuat drastic nivelul investițiilor în producție din industria românească a bunurilor de larg consum. Pentru a vedea din nou investiții mari, precum construcțiile de fabrici realizate de Procter & Gamble la Urlați sau Olympus la Brașov, este nevoie de o piață locală mai dinamică și de un climat investițional mai prietenos. Investițiile străine continuă în retail, dar în producție se bate pasul pe loc

Industria românească a bunurilor de larg consum dă semne de revenire după creșterea înregistrată în consum în 2014. Perspectivele nu mai sunt însă la fel de optimiste ca înainte de declanșarea crizei economice, cei mai mulți dintre jucătorii români sau străini din industria bunurilor de larg consum limitându-se la investiții în proiecte punctuale de dezvoltare de business, de mică anvergură.

Odată cu maturizarea pieței FMCG, România este din ce în ce mai puțin tentantă pentru producătorii străini nou-intrați. Ceea ce i-ar mai putea atrage la noi în țară este combinația dintre accesul la piața unică a Uniunii Europene și competitivitatea pieței muncii, cu salarii mici comparativ cu media europeană. În contextul în care economia europeană a avut o evoluție dezamăgitoare în ultimii ani, România ar trebui însă să ofere mai mult decât atât pentru a convinge companiile străine să își ia responsabilități pe termen lung în țara noastră pe care să o transforme, de exemplu, în hub de export de produse procesate, așa cum este deja Polonia.

Noile măsuri fiscale propuse de Guvern, precum scăderea TVA, a accizelor, a cotei unice, reprezintă un semnal că autoritățile publice vor să lase mai mulți bani în economie, să încurajeze consumul și investițiile. Pe de altă parte, cu un grad redus de colectare a taxelor și impozitelor care au adus în permanență dezechilibre bugetare, rămâne de văzut câte dintre aceste modificări fiscale vor rămâne în picioare.

grafic majorari de capital

Fabrica Eti, cea mai mare investiție anunțată în 2014

Datele furnizate de Registrul Comerțului arată că anul trecut, principalele majorări de capital, fiecare depășind 10 mil. lei, realizate de firmele din retailul și producția FMCG au totalizat aproape un miliard de lei. Dintre acestea, singura majorare de capital care reflectă o investiție într-o unitate de producție construită de la zero este cea raportată de producătorul de origine turcă Eti. Este vorba de  fabrica de biscuiți Eti de la Craiova, a cărei construcție a început la sfârșitul lui 2014. Investiția
se ridică la 40 de milioane de euro, din care 6 milioane de euro reprezintă ajutor de stat din partea Guvernului României. Compania Eti European Food Industries a început deja recrutările pentru joburile disponibile la Craiova și vrea să recruteze 300 de persoane anul acesta. Lucrările de construcție a fabricii sunt împărțite în patru etape. Prima urmează să se finalizeze în luna octombrie 2015, când va demara producția de biscuiți simpli și cu cremă. Planurile turcilor sunt mult mai ambițioase, aceștia intenționând să majoreze pe viitor producția, pentru a livra și în țările din regiune.

Investiții importante în FMCG au realizat și unii jucători activi deja pe piața românească cu operațiuni de producție. După preluarea mai multor branduri de dulciuri și snacks-uri sărate de la compania locală Pan Group, Tymbark Maspex România a lansat mai multe game de produse pe segmentele crackers, prăjituri ambalate și biscuiți. Compania, parte a grupului polonez Maspex Group Wadowice, a investit anul trecut în producție 6 milioane de euro. Din acestea, 2,5 milioane de euro au reprezentat ajutor de stat.

„Investițiile au fost realizate în scopul  susținerii proiectului început în anul 2013, în urma preluării brandului Salatini. Obiectivul pentru brandul Salatini este să devină în cel mai scurt timp lider de piață în categoria crackers”, au declarat reprezentanții companiei. De asemenea, Tymbark Maspex a lansat recent brandul Hatz pe segmentul biscuiților și prăjiturilor ambalate, precum și o extensie de gamă a brandului Tedi recunoscut deja în categoria sucurilor de fructe pentru copii, atât pe piața locală, cât și în regiunea Europei Centrale și de Est. România este astfel prima țară în care polonezii au lansat sortimente de biscuiți sub brandul Tedi.

O altă investiție în producție finalizată în cursul anului trecut este intrarea producătorului de lactate Müller Dairy pe piața cașcavalului. Pentru intrarea pe acest segment, Müller colaborează cu un producător de cașcaval din România, în condițiile în care restul sortimentelor Müller comercializate local sunt fabricate în Germania. Compania a anunțat investiții de sute de mii de euro în cercetare, ambalaje și promovarea noilor produse.

Retailerii se extind, dar sunt așteptate și consolidări

De cealaltă parte, rețelele internaționale de magazine continuă să investească și să se extindă în România, acoperind tot mai multe  formate de retail. Evoluția acestora s-a făcut însă în detrimentul micilor afaceri din comerțul tradițional.

În clasamentul celor mai mari majorări de capital realizate anul trecut de către companiile din retailul FMCG regăsim trei rețele de magazine: Auchan, Mega Image și dm Drogerie Markt.

Auchan a fost preocupat de preluarea în proprietate a spațiilor comerciale în care sunt amplasate propriile magazine, astfel că în 2014 a semnat tranzacția de achiziție a 12 spații de hypermarketuri și galerii comerciale operate anterior de Real Hypermarket, acest lucru venind după finalizarea tranzacției de preluare a Real de la Metro Group.

Cu o rețea de magazine care depășește 400 de unități, Mega Image s-a concentrat anul trecut în primul rând pe extindere, majoritatea noilor magazine inaugurate fiind amplasate în locații închiriate. Directorul general al companiei, Xavier Piesvaux, a declarat anul trecut revistei Progresiv că bugetul anual alocat extinderii companiei se ridică la 40 de milioane de euro. O expansiune constantă a avut și rețeaua dm Drogerie Markt, specializată în bunuri de larg consum nealimentare și produse de dietă, retailerul german ajungând la 71 de magazine la finele lui 2014.

În condițile în care piața românească de retail a fost foarte dinamică în ultimii zece ani, sunt așteptate în continuare consolidări ale pozițiilor marilor rețele, fuziunile și achizițiile fiind mai probabile decât intrarea unor noi jucători pe piață.

Cele mai importante insighturi de la Conferința Progresiv – Back to the Future
Cele mai importante insighturi de la Conferința Progresiv – Back to the Future
Conferința Progresiv, cel mai mare eveniment de business din piața locală de retail & FMCG, a încheiat cea de-a 23-a ediție. Sub sloganul...
Biscuiții, o categorie în care puterea brandurilor își spune cuvântul
Biscuiții, o categorie în care puterea brandurilor își spune cuvântul
Dacă pentru categoria de biscuiți 2023 a fost un an bun nu același lucru se poate spune despre anul care urmează. Chiar dacă biscuiții au fost...
2023, anul consolidării retailului modern din România
2023, anul consolidării retailului modern din România
După ce timp de câțiva ani consecutivi marile rețele de magazine s-au remarcat prin investiții susținute în expansiune și remodelare, 2023 a...
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
După finalizarea investiției de șapte milioane euro într-o nouă unitate de producție, Artesana face trecerea spre o nouă etapă de dezvoltare,...