Industria FMCG față în față cu bilanțul anului 2020
Pe o piață evaluată la peste 75 de miliarde de lei de Euromonitor International, alimentele și produsele dedicate îngrijirii casei au înregistrat anul trecut cea mai mare creștere în materie de cerere prin comparație cu anii precedenți. Motivele sunt clare și reprezintă tabloul unei piețe redesenate de pandemie. Pentru majoritatea producătorilor din industria bunurilor de larg consum, 2020 a fost un punct de cotitură care le-a oferit perspective bune de creștere celor capabili să ia decizii rapide.
Pornind de la topul celor mai importanți cinci jucători pe principalele categorii de bunuri de larg consum – alimente ambalate, cafea, băuturi răcoritoare, băuturi alcoolice, produse de îngrijire a locuinței și produse de înfrumusețare și de îngrijire personală, ne-am uitat la evoluțiile financiare raportate pentru anul 2020, iar numitorul comun este cel de consolidare a businessului.
Una dintre cele mai importante companii de pe piața locală pentru care criza sanitară a reprezentat o oportunitate de creștere este Procter&Gamble. Mai mult, datele Statista arată că în 2020, Procter & Gamble Distribution a fost cel mai important producător și distribuitor din industria FMCG din România, urmat de Unilever South Central Europe. Iar datele Euromonitor International confirmă topul. Liderul pieței de produse pentru îngrijirea locuinței, cu o cotă de piață valorică de 29,3%, potrivit Euromonitor, Procter&Gamble Distribution SRL, compania specializată pe comerțul cu ridicata al altor bunuri de uz gospodăresc, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 1,76 miliarde de lei, față de 1,67 de miliarde de lei în 2019. În același interval, profitul net al companiei a crescut cu 2,29 de milioane de lei, după cum arată datele publicate de Ministerul Finanțelor Publice.
La finalul anului trecut, Antoine Brun, Managing Director South Eastern Europe la Procter&Gamble, spunea într-un interviu pentru Progresiv că „inovația este un catalizator pentru creștere, chiar mai mult în aceste vremuri provocatoare. Creșterea este posibilă și ea va atenua consecințele crizei globale din sănătate. În acest context, sectorul FMCG este esențial, deoarece companiile din această industrie sunt motorul economiei, atingând viața a milioane de oameni – direct și indirect – în fiecare zi”. În materie de investiții, Procter& Gamble a continuat proiectul de la Urlați, noua unitate de producție din județul Prahova pe care a inaugurat-o în primăvara acestui an. Fabrica va produce capsule de detergent lichid Ariel PODS pe care le va exporta în mai multe țări europene. Iar prin această investiție de tip greenfield, compania a consolidat poziția României ca centru de producție al P&G.
Situat pe poziția a doua și în topul Statista, și în clasamentul Euromonitor cu o cotă de piață de 16,9%, Unilever a raportat în 2020, an sub semnul pandemiei, o cifră netă de afaceri de 1,07 miliarde de lei, în creștere cu peste 66 de milioane față de 2019. În tot acest timp însă, profitul net a scăzut de la 17,6 milioane de lei la 13 milioane. În ceea ce privește evoluția la nivel de cotă de piață analizată de Euromonitor, compania a înregistrat o ușoară scădere față de 2019, când deținea o cotă de 17,4% în valoare. Pe piața locală, compania are o istorie de 30 de ani, timp în care a investit peste 120 de milioane de euro. Și-a dezvoltat portofoliul de produse și a reușit să extindă capacitatea de producție pentru a acapara cotă de piață și pe sectorul alimentar, nu doar în zona de îngrijire personală și a casei.
Clasamentul celor mai importanți cinci jucători din categoria produselor de îngrijire a locuinței este completat de Henkel, SC Johnson și Reckitt Benckiser, la o distanță considerabilă față de cei mai importanți doi jucători. În cazul Reckitt Benckiser, spre exemplu, datele publice arată o scădere a cifrei nete de afaceri în 2020 față de 2019, de la aproape 592 de milioane de lei, la 440 de milioane. În scădere a fost și profitul net, de la 22,8 milioane de lei la 20,4 milioane în 2020, potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor.
Cu lupa pe evoluțiile jucătorilor din piața de alimente ambalate
Dincolo de produsele pentru îngrijirea casei, în atenția constantă a consumatorilor au fost anul trecut alimentele, plecând de la tendința de stocare până la orientarea spre produse cât mai sănătoase și, pe cât posibil, produse pe plan local. În topul celor mai importante companii privind alimentele ambalate realizat de Euromonitor, Lactalis Group este liderul, acoperind 5,1% din piață. Grupul Lactalis deține în România companiile Albalact, Covalact, Dorna Lactate, Rarăul, Lactate Harghita, Lactalis România, Parmalat România și Lactalis Logistic și reunește peste 2.300 de angajați, 7 branduri românești (LaDorna, Albalact, Covalact, Zuzu, Fulga, Rarăul, Poiana Florilor) - inclusiv mărci regionale (precum Friss, comercializat în județele Harghita și Covasna) - și branduri internaționale (President, Galbani, Santal). Toate acestea vând peste 200.000 de tone de produse finite în fiecare an și, cumulat, au o cifră de afaceri de aproape 250 de milioane de euro (produse lactate și sucuri). Și chiar dacă la jumătatea anului trecut grupul a decis închiderea unităților de producție Floreni și Vatra Dornei din cadrul societății Dorna Lactate, ca parte din planurile strategice de consolidare a afacerilor în România, cota de piață nu a fost afectată. Asta pentru că activitatea a fost împărțită între fabrica Albalact din Oiejdea și fabrica Covalact din Sfântu Gheorghe.
Citește mai multe AICI.