Factori care modelează viitorul industriei de produse congelate
Deși industria globală a produselor congelate nu a mai cunoscut o creștere similară cu cea înregistrată în timpul pandemiei, apar noi factori care aduc o dinamică pozitivă segmentului. Interesul tot mai mare de a reduce risipa alimentară sau nevoia de confort a generațiilor tinere sunt doar două exemple în acest sens.
Snackurile congelate, tot mai populare în rândul generațiilor tinere
Generația Z redefinește întreg conceptul de mese, preferând gustările frecvente în detrimentul experiențelor tradiționale de luat masa, arată un studiu Circana din 2022. Datele vorbesc de la sine: consumul de snackuri al Generației Z în afara casei a crescut cu 10% față de anul precedent. Marea majoritate (84%) a acestor gustări sunt consumate în afara localurilor, fie în mașină (42%), acasă (39%), sau chiar la locul de muncă (11%), conform constatărilor Circana. Jucătorii din industrie au astfel oportunitatea de a valorifica o gamă largă de produse pentru a stimula vânzările. Raportul „The Future of Frozen Food 2024”, realizat de Conagra, evidențiază o tendință și mai clară către snackuri congelate de dimensiuni mici. Rețetele pentru gustări congelate au fost incluse în peste trei milioane de căutări pe internet doar în ultimul an, subliniind atractivitatea acestora. Această tendință nu este limitată la o singură regiune; în Europa, se preconizează că piața snackurilor congelate va crește cu o rată anuală compusă de creștere de 6,55% între 2024 și 2029, conform unui raport al Mordor Intelligence. Raportul citează mai mulți factori care contribuie la această creștere, inclusiv popularitatea crescândă a gustărilor congelate ca adaosuri la mese sau chiar ca înlocuitori de mese.
Segmentul de legume și fructe congelate continuă să crească
Un articol publicat de Institutul American pentru Alimente Congelate (AFFI) arată că 83% din cei chestionați sunt de acord că fructele și legumele congelate îi ajută să reducă risipa alimentară și să economisească bani datorită atributelor-cheie ale produselor congelate, precum durata de viață mai lungă și posibilitatea de a prepara doar cantitatea necesară. În plus, 76% din respondenți au fost de acord că fructele și legumele congelate îi ajută să consume produse pe care altfel poate nu ar ști cum să le prepare. Mai mult, progresele tehnologice din industria lanțului frigorific au contribuit, de asemenea, la expansiunea din ultimii ani a industriei fructelor și legumelor congelate. Inovațiile în tehnologia de congelare, cum ar fi congelarea rapidă și criogenică, au îmbunătățit semnificativ calitatea și textura produselor prin minimizarea formării cristalelor de gheață. În plus, ambalajele de ultimă generație și tehnicile de sigilare în vid au prelungit durata de conservare, păstrând în același timp aromele și nutrienții.
Piața plant-based, afectată de insecuritatea economică
Anul trecut, Mintel a publicat un raport care evidenția interesul față de alimentele și băuturile plant-based, notând că peste 75% din germanii cu vârste cuprinse între 16 și 24 de ani consumă în mod obișnuit alimente pe bază de plante. Cu toate acestea, interesul consumatorilor a început să scadă odată cu apariția unei stagnări în mediul economic. După o creștere bruscă, piața se confruntă în prezent cu un obstacol, cel puțin pe termen scurt. Consumatorii devin mai reticenți în a cumpăra alternative plant-based pe măsură ce încep să-și facă griji cu privire la propria situație financiară. Ca exemplu, Mintel a analizat scăderea vânzărilor Beyond Meat. Conform companiei de cercetare, presiunea asupra finanțelor gospodăriilor este motivul pentru care piața alternativelor la produsele tradiționale din carne stagnează. Mișcarea plant-based va câștiga probabil din nou teren odată ce oamenii vor începe să se simtă mai bine în legătură cu situația lor financiară. Brandurile ar putea pune accentul pe promovarea unor atribute, cum ar fi conținutul ridicat de proteine. Dezvoltarea susținută a pieței necesită mai multă varietate în proteinele pe bază de plante. Alternativele la burgeri rămân printre cele mai căutate produse plant-based, iar popularitatea lor poate fi atribuită în mare parte accesibilității lor și progreselor în gust și textură pe care producătorii le-au făcut. La fel cum Impossible Foods și Beyond Meat au făcut cu burgerii, brandurile pot descoperi modalități de a rămâne în fruntea pieței prin lansarea unor noi formate alternative la diverse tipuri de produse tradiționale, explică analiștii Mintel.
O plăcere vinovată
Segmentul de pizza este în continuare efervescent la nivel european, iar pizza congelată, în special, a jucat un rol semnificativ în acest sens. Comoditatea și ușurința preparării au făcut-o o opțiune preferată pentru gospodăriile ocupate și persoanele care caută o masă rapidă și satisfăcătoare. În timp ce unii ar putea vedea pizza congelată ca un compromis, industria a inovat continuu pentru a oferi produse care să răspundă preferințelor în evoluție ale consumatorilor. Producătorii de pizza congelată din Europa au îmbrățișat cererea pentru opțiuni mai sănătoase, introducând produse cu cruste integrale, conținut redus de sodiu și grăsimi și o concentrare pe ingrediente naturale de înaltă calitate. În plus, apariția opțiunilor de pizza congelată artizanală și gourmet a elevat categoria, atrăgând consumatorii care caută o experiență de pizza mai autentică și premium fără a fi nevoie de o pregătire extensivă. Piața a fost, de asemenea, modelată de tendințele și preferințele dietetice în schimbare. Opțiunile fără gluten, vegane și pe bază de plante au câștigat teren, răspunzând consumatorilor cu cerințe dietetice specifice sau preferințe personale. Această diversificare nu numai că a extins baza de consumatori, dar a contribuit și la percepția pizzei congelate ca o opțiune alimentară versatilă și incluzivă.
Mai puține grăsimi, mai puțină sare
Reducerea sau eliminarea grăsimilor saturate continuă să reprezinte unul dintre cele mai importante deziderate din segmentul produselor congelate din cartofi, având în vedere asocierea lor puternică cu bolile cardiovasculare și alte probleme de sănătate. Unul dintre cei mai importanți jucători la nivel global, McCain Foods, produce Home Chips Lighter, versiune promovată ca având cu 30% mai puțină grăsime decât cea standard. În zona de private label au apărut chipsurile cu niveluri de grăsime de doar 3% (în cazul retailerilor Morrison’s și Iceland Foods din Marea Britanie). Nivelurile de sare au scăzut, de asemenea, pe piață – filiala McCain din Regatul Unit, de exemplu, susține că a redus nivelurile de sare din întreaga sa gamă cu 22% în ultimii trei ani, cu eforturi suplimentare în curs. Producătorii au eliminat, de asemenea, aditivi și ingrediente artificiale din produsele lor, în mare parte ca răspuns la creșterea cererii consumatorilor pentru alimente clean label. Producătorii s-au îndreptat totodată spre cartofii dulci, pentru că aceștia au un conținut mai ridicat de fibre, vitamine și minerale decât cartofii albi convenționali. Alte tendințe includ apariția unor varietăți comercializate ca fiind fără gluten, pentru a satisface nevoile celor suferă de afecțiuni specifice.